Khamis, Mac 24

KULIAH FEKAH SIRI 32

Kitab Fekah Semasa.
Nabi s.a.w. telah memberi amaran kepada kaum lelaki bahawa "wanita adalah fitnah bagi lelaki". Tapi malangnya berapa ramai kaum lelaki tidak mematuhi tentang amaran dan peringatan Rasulullah s.a.w. terutama yang bercouple tidak mengikut Syariat Islam.

Bismillahi Rahmani Rahim.

Assalamualaikum. Pena kali ini berbicara bab wanita dan fitnahnya. 

Penulis rasa sudah maklum bahawa pada akhir zaman ini wanita memang menjadi fitnah yang besar buat lelaki. Lihat saja di dada2 akhbar, iklan wanita seksi bersepah di sini sana. Lebih teruk lagi, imej itu diperbesarkan dan disebarkan pada papan2 tepi jalan raya atau highway.

Belum lagi ambil kira wanita2 yang memperagakan tubuh mereka di televisyen seakan-akan ia adalah sesuatu yang HALAL di sisi agama! Juga gambar2 dan video2 porno di laman2 internet. Aduhai, apakah belum cukup lagi fitnah wanita sehingga saban hari meningkat pendedahan aurat dan aksi terlarang wanita di media2? 

Oleh itu, saudaraku, peliharalah matamu. Tundukkan pandanganmu daripada melihat2 perkara2 yang diharamkan ALLAH. Bukan bos kamu  tetapi Tuhan seluruh alam yang melarangnya. Apakah masih belum cukup untuk menggerunkan hati kecil kita? 

Juga patuhilah utusan Tuhan iaitu junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, sebaik-baik manusia. Baginda SAW mengajar kita cara untuk memelihara hubungan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram adalah dengan melangsungkan perkahwinan diantara mereka. Agar terhindar daripada ancaman besar dunia. Iaitu fitnah wanita.

Wallahu A'lam.

p/s hadis Nabi SAW yang mengajar orang2 bujang supaya mendirikan rumah tangga:
"Wahai anak muda, berkahwinlah. Sesiapa yang mampu, berkahwinlah kerana ia lebih memelihara mata dan menjaga faraj. Sesiapa yang tidak mampu untuk berkahwin hendaklah dia berpuasa kerana puasa adalah penahan (daripada gelojak nafsu)" (Hadith Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...