Selasa, Disember 13

TAZKIRAH ILMU

Huraian Kitab Al-Ilmi.
Orang-orang Islam hari ini lebih sibuk dan ambil berat hanya dalam perkara-perkara duniawi dan maksiat sahaja. Masalah Akidah, Akhlak dan amalan-amalan soleh tidak diambil berat, jika adapun hanya sekadar syarat saja.

Akidah, akhlak dan amalan-amalan soleh merupakan perkara yang sepatutnya diambil berat. Kerana ia membabitkan Iman kita. Rosak akidah seperti menolak perintah Allah, mempersenda hadis Nabi, mempercayai bomoh, memuja selain Allah, maka rosaklah Iman. Rosak akhlak seperti membiasakan diri bersifat sombong, mementingkan diri sendiri, zalim, dan sadis, maka remuklah Iman. Malas datang berjemaah di masjid, malas baca Al-Quran, malas menghadiri majlis ilmu, takut bersedekah, maka terhirislah Iman.

Oleh itu, saya mengingati diri ini terutamanya dan diri kalian yang dikasihi Allah.. Marilah kita bangkit melawan hawa nafsu kita yang selalu mengarahkan kepada kejahatan dan kemungkaran. Yang mengajak kita supaya terus leka dan lalai dibuai angan-angan dan keseronokan. Marilah kawan2 ku kita tinggalkan kejahatan kita kebelakang dan mulakan langkah baru yang disulami amal2 ketaatan. Mari kita selami agama Islam yang kita anuti dengan sebenar2nya. Tinggalkan perkara2 Syirik. Tinggalkan akhlak2 yang disukai Syaitan. Tinggalkan budaya malas kita.

Dan mari menadah tangan kepada ALLAH agar diampunkan dosa2 kita yang lalu dan dikurniakan cahaya petunjuk yang menerangi kegelapan hidup yang penuh dengan kejahilan dan maksiat. Ya Allah Ya Mujib, kabulkanlah permintaan kami. Amin.

Khamis, Disember 8

RENUNGI KEJADIANMU

Kitab Ad-Din.
Renungilah dirimu. Fikirkanlah dengan waras, kenapa dan bagaimana kamu diciptakan oleh Allah? Sesiapa yang mengenali dirinya maka dia mengenali siapa Penciptanya.

Mari hayati klip video ini mudah2an kita semua faham betapa kerdil dan lemahnya diri ini bila dibandingkan dengan Kebesaran ALLAH Taala.



Wallahu A'lam.

Rabu, Disember 7

HATI ORANG KAFIR

Kitab Ad-Din.
Orang yang mempunyai hati yang kotor, berpenyakit, benci pada kebenaran dan hati mereka sesak dan sempit untuk mendengar serta menerima petunjuk Islam.

Hati2 bila hati jadi sebegini. Takut2 kita tergolong dikalangan orang2 kafir. Yang tempat mereka adalah di An-Nar (api neraka).


Wallahu A'lam.

SIFAT ORANG BERIMAN

Kitab Ad-Din.
Sifat-sifat hati orang-orang yang beriman: menerima dan gemarkan kebenaran dan berlapang dada dengan ajaran-ajaran Islam. Dan suka untuk menambah ilmu-ilmu agama.

Check balik perangai kita. Adakah kita sukakan kebenaran atau rasa rimas mendengarnya?


Wallahu A'lam.

KULIAH TAUHID SIRI 74

Kitab Al-Iman.

Jadikanlah cinta kamu pada seseorang berdasarkan fitrah Islam. Dengan penuh kasih sayang sebagai pendorong kemajuan, penambah semangat ibadah dan jalan menuju yang kekal abadi iaitu jalan ke Syurga.

Wallahu A'lam.

Rabu, November 30

MADAH BUAT JIWA

Assalamualaikum pengunjung yang ku hormati. Izinkanku berkongsi mesej agama daripada temanku, Arif Soef.

Yang manis itu nasihat Al-Quran,
Yang indah itu Agama,
Yang wangi itu haruman Taqwa,
Yang cantik itu Peribadi, serilah NUR dari wudhuk yang tak putus-putus dari wajahmu.
Hargailah perkenalan yang membenihkan titisan Ukhuwwah.
Semoga mekarnya di redai Allah. Tahun bertambah harap-harap amalan pun lagi mantop bertambah.

Wallahu A'lam.

Sabtu, Oktober 22

SIFAT WAJIB ALLAH

Kitab Risalah Tauhid.
Antara sifat wajib Allah ialah Qiyamuhu binafsi iaitu berdiri dengan sendirinya. Tuhan terkaya daripada manfaat sesuatu yang lain.
Bismillahi rahmani rahim. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh sahabat-sahabatku sekalian. Moga hatimu sihat walau di mana anda berada. InsyaAllah.

Sedikit perkongsian tentang kuliah maghrib dalam base Lumut semalam. Allah mempunyai sifat yang Maha Agung. Dia tidak berhajat kepada apa-apa, kepada sesiapa pun. Berbeza dengan makhluk. Manusia sentiasa berhajatkan kepada sesuatu. Bahkan yang bergelar jutawan sekalipun berhajat. Iaitu kepada wang yang berjuta-juta itu. Tanpa wang berjuta-juta, tidaklah dia digelar seorang jutawan.

Sesuatu yang berkepentingan, makhluk mesti berhajat kepadanya. Contohnya udara. Mana ada manusia atau binatang yang tak perlukan udara. Jika beberapa minit tak dapat udara, badan akan binasa. Begitu juga makhluk berhajat kepada makanan, harta, kasih sayang, keamanan, kesihatan, dan sebagainya yang berkait rapat dengan kehidupan.

Allah Taala tidak sebegitu. Maha suci Allah daripada berhajatkan apa-apa sekalipun. Kerana Dia Al-Khaliq, pencipta segala sesuatu. Tak logik jika selaku pencipta memohon sesuatu daripada yang diciptakan, bukan? Namun timbul persoalan, adakah Allah berharapkan apa-apa manfaat daripada hukum-hakam yang ditetapkan oleh-Nya kepada manusia? Sedangkan Allah terkaya? Apakah tujuan syariat-Nya diturunkan? Syariat-syariatNya yang berupa hukum wajib, harus, sunat, haram, makruh, fardhu ain, kifayah dan sebagainya. Apakah tujuannya? Tak lain tak bukan, faedahnya adalah untuk manusia jua. Bukan untuk Dia.

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 110 yang bermaksud:
" Dan laksanakalah solat dan tunaikanlah zakat. Dan segala kebaikan yang kamu kerjakan untuk dirimu, kamu akan  mendapatkannya (pahala) di sisi Allah. Sungguh, Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan". Oleh itu, setiap amal ketaatan manusia, pulangannya adalah kebaikan. Manakala kedurhakaan manusia, balasan yang ditanggungnya adalah keburukan, kehinaan dan azab.

Perintah solat.
Adakah Allah tagih solat kita? Tidak sesekali! Bahkan kitalah yang mendapat manfaat solat itu. Begitu juga dengan apa-apa perintah mahupun larangan dari Allah Subhanahu wa Taala. Allah larang umat Islam meminum arak bukan kerana kerajaan Allah bertambah kukuh jika hamba-hambaNya di bumi meninggalkan larangan tersebut. Kerajaan Allah takkan terjejas walaupun seluruh umat manusia minum arak! Sebaliknya, yang akan binasa adalah umat manusia yang kufur itu! Mereka yang mencampakkan diri ke lembah kenistaan dan kehinaan. Larangan Allah itu untuk kebaikan manusia. Walaupun nafsu kurang menyenanginya, mungkin rasa tak bebas seperti kaum kafir, tapi sebenarnya Allah hendak menjaga kemuliaan orang Islam dengan menetapkan larangan-laranganNya yang penuh hikmah itu. Sama-samalah kita menjadi hamba-Nya yang taat tanpa mempersoalkan hukum ketentuan Allah.

Kesimpulannya, Allah bersifat Qiyamuhu binafsihi. Dia lah Tuhan yang terkaya dari segala sesuatu. Berlepas diri daripada bergantung sebarang kebaikan sesuatu yang lain. Moga maklumat ini bermanfaat buat kita.

Wallahu A'lam.

Rabu, Oktober 19

DIKETAWAKAN SYAITAN?



Kitab Al-Ilmi.
Siapa yang mengaku dapat merasa manisnya dalam beribadah, padahal dia masih cinta pada dunia, maka dia akan diketawakan oleh Syaitan.

Gambar hiasan dan tadabbur. Nak ke kene gelak ngan setan mcm anjing ni?
Kebiasaannya orang terasa manisnya Iman dan beribadah, dia akan membuktikan dengan akhlak yang baik. Tidak cintakan dunia, ada sifat qanaah, zuhud, warak dan takwa. Suka pada kebenaran dan benci pada maksiat.


Wallahu A'lam.

Rabu, Oktober 5

Nowseeheart Untukmu Teman

Ukirlah senyuman yang paling manis. Kerana selain sedekah, senyuman itu ibarat lukisan rahsia hati atau senyuman itu tidak menyakitkan tapi menjadi penawar hati yang sakit.                              (SMS temanku, Arif Soef)
Assalamualaikum teman2 ku sekalian. Puja dan puji hanya pada ALLAH yang menjadikan kita semua berakal dan berhati perut. Dapat berkasih sayang sesama insan bahkan kepada bukan manusia seperti kucing, burung, arnab, lembu, kambing dan tumbuh-tumbuhan. Inilah buktinya Rahmah (kasih sayang) ALLAH itu wujud...

Subhanallah, Islam mengajar kita menghargai setiap ciptaan ALLAH dan berkasih sayang dengan gaya masing2. Ibu mengasihi anak. Suami mengasihi isteri. Guru mengasihi murid. Ketua mengasihi anak buah. Abang mengasihi adik. Dan seterusnya... Yang ujungnya ialah kematian.

Oleh itu, sebelum maut menjelang, hargailah keluarga kita. Hargailah persahabatan. Hargailah kenalan kita. Hargailah mereka yang menghargai diri kita. Sayangilah ibu bapa kita yang tak pernah minta balasan melainkan rasa sayang yang mengalir dari seorang anak kepada kedua orang tuanya. Begitu juga dengan hubungan kita kepada guru2, sahabat-handai dan seterusnya. Tunjukkan akhlakul karimah (budi pekerti yang mulia). Sebarkan salam. Sedekahkan senyuman. Eratkan jabat tanganmu. Tenung anak mata orang yang kamu kasihi sehingga tembus ke ruang hati nurani. Mudah2an ukhuwah(ikatan persaudaraan sesama Islam) tidak lekang bahkan terus erat dan melekat!

Sekian saja coretan malam ini. Maafkan diri ini yang kadang2 menyampaikan dengan cara yang boleh mengguriskan hati sesetengah pihak. Maafkan kelemahan saya ini. Sekian berjumpa lagi di ruang waktu yang lain dengan izin ALLAH SWT.

Wallahu A'lam.

Khamis, September 15

KULIAH TASAUF SIRI 59

Kitab Bahrul Mazi Jilid 13.
Tanda orang beriman iaitu ia menjaga hubungan silaturahim dengan sifat ketaqwaan. Tanda orang munafik iaitu ia mudah mempunyai rasa takbur dan mudah memutuskan silaturahim dengan sifat sombong.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh sahabat2 Cebisan Nur Hikmah yang saya kasihi sekalian. Semoga anda semua sihat2 belaka serta berada dalam Rahmat dan Reda-Nya. Amin.

Maafkan saya pabila 'pena cyber' ini dah lama tak berjalan. Barangkali sibuk dengan tugas.. Tugas dan tanggungjawab yang diberikan di tempat kerja (bagi yang kerja kerajaan) adalah suatu kewajiban untuk kita laksanakan. Bukankah dah terjadi akad pada masa kita mula2 minta berkhidmat @ sebelum bekerja dengan majikan kita? Oleh itu penuhilah akad tersebut. Kerana ALLAH SWT telahpun menyuruh kita memenuhi akad atau janji kita sesama manusia dan kepada-Nya. Termaktub dalam surah Al-Maaidah ayat first:

يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ
Yang bererti: Wahai orang2 yang beriman, penuhilah janji2 (kepada ALLAH dan manusia). -daripada Tafsir Quran Per Kata keluaran Maghfirah Pustaka.

Celoteh mengenai kerja pula. Post hari ini mengenai hubungan silaturahim. Dalam Kitab Bahrul Mazi tersebut, dikarangkan bahawa amalan menjaga hubungan kita sesama keluarga, guru-guru, jiran-tetangga, rakan-taulan, dan anak buah merupakan tanda kita beriman kepada ALLAH. Saya ulang, berIMAN kepada ALLAH. Tanpa menjaga hubungan sebegini, luputnya salah satu tanda atau kualiti kita sebagai orang beriman.

Malah dalam kitab ini dinyatakan bahawa, tanda seorang munafik adalah mereka yang bertindak memutuskan hubungan silaturahim. Mahukah kita berada dalam golongan orang2 munafik yang dijanjikan bagi mereka Api Neraka yang paling dalam dan paling buruk?

Oleh itu, saya mengajak diri saya dan sahabat2 sekalian supaya menjaga hubungan silaturahim. Biarpun terputus akibat salah faham atau faktor tinggal berjauhan, cepat2lah kita memohon maaf atas keterlanjuran kata dan perbuatan serta jalinkan hubungan persaudaraan antara kita.

Sekian saja mesej saya pada pagi Jumaat yang sungguh indah ini. Semoga momentum Ramadan yang lalu di'carry-4ward' ke bulan Syawal ini dan seterusnya. Dan jangan lupa puasa 6 sebagai lambang kita bersyukur kepada Tuhan kita. Wallahu A'lam.

Sabtu, Julai 30

KELAS FARDHU AIN SIRI 24

Kitab Pintu-Pintu Wahyu. 
Janganlah kerap berbohong dengan Allah SWT. Dalam solat meminta tunjukkan 'JALAN YANG LURUS'. Bila di luar solat sudah mula lupa diri, ikut pula jalan2 hawa nafsu, jalan2 iblis dan jalan2 Yahudi dan Nasrani. Mana janji dengan Allah SWT?


Peringatan buat diri saya dan anda semua. Persoalannya 'Muslim'kah kita? Atau sekadar terkumat-kamit dengan kalimah yang bernadakan ke'arab'an dan memakai nama Islam? Muhasabah balik pada diari kehidupan kita.

Adakah bangun kita kerana Allah atau untuk suka2?

Adakah tidur kerana Allah atau kerana bosan tak tahu buat apa-apa?

Adakah pergaulan kita kerana Allah dan mengikut panduan yang disampaikan oleh Nabi kita Muhammad SAW atau kita mengikut pergaulan bebas lelaki-perempuan anjuran Yahudi dan Nasrani?

Adakah makan dan minum kita ikut Islam dari sudut Halalan Toyyiba atau McD dan makanan2 musuh Islam yang lebih kita gemari dan pilih?

Adakah belajar, bekerja, bermuamalah dan seterusnya mengikut Jalan yang Lurus?

Sama-sama kita perbaiki amal kita sebelum nyawa ditarik oleh Allah. Sama-sama kita lakukan perubahan lebih2 lagi kita sedang memasuki Bulan Ramadan yang Penuh Barakah disisi Allah. Mari kita bertaubat dan istiqamah di jalan-Nya. InsyaAllah.

Wallahu A'lam.

Ahad, Julai 24

KULIAH TASAUF SIRI 58

Buanglah rasa sombong di dalam hati kamu, walau sekecil manapun. Sebabnya tidak masuk Syurga orang yang ada kesombongan di dalam hatinya walau sebesar zarah (atom). Takbur dan sombong adalah milik Allah. Sesiapa yang memilikinya akan dilaknat oleh Allah. Hidup tidak berkat dan tidak mendapat rahmat dari Allah. Jika tidak bertaubat, kekal dalam neraka bersama iblis laknatullah.

Ilmu Tasauf berkait rapat dengan hati. Berkaitan dengan kesucian hati dan cara-cara membersihkannya. Selain itu, Tasauf juga membicarakan tentang mengenal penyakit2 hati seperti sombong, ujub, takbur, dengki, dan dosa2 batin yang lain.

Kita dituntut untuk menjauhi sifat2 tercela ini supaya hati kita tenang dalam mengingat Allah dan beribadah kepada-Nya. Sebagaimana Firman Allah dalam Surah as-Soffat ayat 84:


Maksudnya : Ketika ia mematuhi perintah Tuhannya dengan hati yang suci murni

Kita juga bakal menghadap Allah, Tuhan Sekalian Alam di Hari Akhirat nanti. Jika dengan manusia yang berpangkat tinggi pun kita begitu takut hendak jumpa jika pakaian kita kotor. Adakah kita rela membiarkan hati kita ini kotor dengan dosa2 semasa menghadap Tuhan kita?

 "Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun. Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera".  (Surah as-Syu`ara Ayat 88 dan 89)

Wallahu A'lam.

Rabu, Julai 20

TAZKIRAH ILMU

Huraian Kitab Al-Ilmi.
Apabila pegangan Akidah dan agama tidak mantap, maka ramailah umat Islam menghadapi kebenaran-kebenaran yang dikelirukan. Dan kesalahan-kesalahan yang dibenarkan pula. Contoh: bercouple bukan mahram itu haram tapi ada yang menghalalkan pula tanpa dalil yang sahih.


Wallahu A'lam.

KULIAH TAUHID SIRI 73

Kitab Ad-Din.
Kita mesti yakin, Allah tidak pernah lalai terhadap apa-apa yang kita lakukan. Oleh itu jadikan DIA sentiasa mengawasi kita di waktu pagi dan petang.
YA ALLAH YA RAQIIB! Wahai Tuhan Yang Maha Mengawas! Awasilah setiap langkah daku agar tetap berada di jalan-Mu yang lurus ini dan tidak tergelincir ke lembah maksiat yang hina-dina.

Aku yakin bahawa Engkaulah yang sentiasa memerhatikan setiap gerak-geriku.
Baik kerlipan mata... Degupan jantung...
Apa saja yang terlintas dalam fikiran... Tiap putusan niat...
Hati nurani dan perasaan... Setiap hayunan langkah dan gerakan tangan...
Dan segala-galanya tentangku.

Sesungguhnya Engkau yang Maha Menguasai semua itu ya Allah daripada terjadinya bencana dan musibah yang tidak diingini. Segala puji dan puja bagi-Mu atas kasih sayang-Mu mengawasiku.

Dan apabila Engkau menghendaki kemudaratan ke atasku, tiada sesiapapun yang mampu menolaknya. Sesungguhnya aku reda akan ketentuan-Mu yang Maha Bijaksana. Ketentuan yang sentiasa bermatlamatkan kebaikan bagi orang2 yang reda dengannya. Ya Allah Ya Raqiib.

Amiin.

Selasa, Julai 19

USLUB DAKWAH

Syarah Kitab Ilmu, Iman dan Amal.
Untuk menjadi pendakwah dan bertabligh, siapkan diri dengan ilmu. Mantapkan Akidah, pastikan mengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah. Mesti mempunyai akhlak yang baik, sedia menghadapi segala cabaran dan ujian dalam berdakwah. Sanggup menerima teguran, tidak taksub dengan jemaah sendiri dan keikhlasan hati adalah yang paling penting.


Wallahu A'lam.

KULIAH FEKAH SIRI 37

Kitab Fiqh Semasa.
Ternyata di zaman ini didapati orang-orang Islam menjadikan Islam ibarat dalca atau rojak. Contoh: Syariat Islam dicampur-adukkan dengan budaya Yahudi dan Nasrani.
Fitnah di akhir zaman ini telah membuatkan manusia lupa pada Agama. Kesenangan dunia, kecanggihan teknologi, budaya Yahudi dan Nasrani yang sentiasa menggalakkan pergaulan bebas laki2 dan perempuan merupakan contoh2 fitnahnya. Alhasil, manusia yang Islam pada siangnya menjadi kufur pada malamnya. Nampak dia menunaikan solat dan mengaji. Tapi pada hari yang sama dia juga berhibur di night club.

Selain itu, manusia beragama ikut tempat. Di sekolah atau pejabat, aurat dia jaga dengan elok. Di luar, auratnya jadi tatapan orang ramai. Bersama keluarga, dialah insan paling soleh/solehah, bersama rakan dialah insan yang lupa akhirat. Nauzubillah-mohon supaya kita dijauhkan oleh Allah dari menjadi sedemikian.

Hati-hatilah wahai saudaraku Agama ini bukannya caca-merba bagaikan dalca mahupun rojak. Agama itu suci dan tulus. Straight to the point. Jika benar katakan benar. Dan lakukan. Jika salah katakan salah. Dan tinggalkan. Takda campur-aduk.


Wallahu A'lam.

Ahad, Julai 17

TAZKIRAH MOTIVASI

Rujukan Kitab Motivasi Ilmu.
Siapa yang enggan mempelajari, membaca, memahami dan mengamalkan Al-Quran, maka baginya rezeki yang sempit. Dan pada hari Kiamat dia akan datang dalam keadaan buta.
Semoga kita tergolong dalam orang2 yang hendak mempelajari, memahami dan mengamalkan Al-Quran. Dan bukan menjadikan Kitab Suci tersebut sekadar hiasan dalaman saja.

Wallahu A'lam.

TAZKIRAH FEKAH

Kitab AL-Ibadah. 
Sama ada kita sedar atau tidak, peranan Syaitan lebih hebat memperdayakan kita di dalam perkara-perkara amal ibadah. Contoh: 'Zaman Nabi SAW dulu lain dan jangan samakan di zaman kita'. Di sinilah yang akan berlakunya yang haram menjadi halal.
Bismillahi Rahmani Rahiim.
Assalamualaikum wa rahmatullahi wa baraktuh buat para teman dan pengunjung blog ini. Segala puji dan syukur buat-Nya yang telah menggerakkan diri yang kerdil ni untuk menyampaikan secebis hikmah kepada rakan2 sekalian.. Demi kekuasaan-Nya, sesiapapun tak mampu berbuat sesuatu kebaikan tanpa petunjuk dan taufik dari Allah Taala.

Saya memohon maaf atas kelemahan saya meng'update' blog ini. Tuntutan kerja antaranya menjadi alasan. Apa2pun semoga Iman kita terjaga walau badai Syaitan dan Hawa Nafsu datang melanda. Semoga kita terus thabat(tetap) dalam agama Allah Taala.

Saya ingin berceloteh mengenai cebisan hikmah hari ini. Bab peranan Syaitan menyesatkan umat Nabi Muhammad SAW. Selalu kita dengar, "alah dulu lain, sekarang lain" bilamana kita hendak mengajak orang lain kepada Islam.

Contoh untuk hari ni ialah bab bercouple. Kita katakan bercouple tu haram dalam erti kata pasangan keluar berdua-duaan lagaknya macam suami isteri walhal belum nikah lagi. Tapi keluar suara sumbang mengatakan zaman sekarang tak macam zaman dulu. Dah ada wayang, cafe, facebook, yahoomessenger, handphone canggih-manggih dan sebagainya. Ledakan teknologi ini seolah-olah menghalalkan budaya bercampur gaul lelaki perempuan yang bukan mahram. Walhal garis panduan Islam tetap tidak berubah. Dari zaman Rasulullah SAW sampai sekarang. Bahkan hingga hari Kiamat.

Bukankah Nabi SAW telah bersabda kepada kaum lelaki:
"Janganlah kamu berdua-duaan dengan seorang wanita kecuali jiak ada muhrimnya."
Hadis lain:
"Janganlah kamu berkhalwat dengan wanita. Demi Tuhan yang memegang nyawaku, setiap lelaki yang berkhalwat dengan wanita nescaya Syaitan akan berada di antara mereka".
Nota: Berkhalwat yakni berdua-duaan.

Islam meletakkan garis panduan ini demi menjaga tatasusila manusia. Jangan sampai maruah manusia ternoda dengan hawa nafsu yang bila2 boleh menjadi buas. Hati2 lah juga dengan pujuk rayu Syaitan yang memang pandai berkata-kata ke dalam sanubari Manusia.

Sekian saja penulisan hari ini. Semoga bermanfaat.

Wallahu A'lam.

Jumaat, Jun 17

TAZKIRAH TAQWA

Kitab Taqwa. 
Perbezaan solat orang munafik dan solat orang yang beriman. Antaranya, orang munafik solatnya tidak memberi kesan di dalam hidupnya. Orang beriman solatnya menghasilkan akhlak yang baik.

Wallahu A'lam.

Selasa, Jun 14

KULIAH TASAUF SIRI 57

Huraian dari Kitab Al-Hikmah. 
Jika kita melakukan sesuatu perkara atas dorongan Syariat Islam, kita akan selamat. Jika dilakukan atas dorongan hawa nafsu, kita akan sesat. Dan jika dilakukan atas dorongan syaitan, kita akan dilaknat.

Pilihan mana yang dekat di hati sanubari kita? Hawa nafsu kah? Bisikan @ idea2 Syaitan kah? Atau atas dasar hukum ALLAH SWT dan Sunnah Rasulullah SAW?

Wallahu A'lam.

Ahad, Jun 12

TAZKIRAH TENGAH MALAM

SMS daripada Sahabatku Al-Akh Wan Saiful USM.
Seorang Tabiin, Hasan Basri ditanya: Apa rahsia zuhudmu di dunia ini? Beliau menjawab: 
Aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain, kerana itu hatiku selalu tenang. 
Aku tahu amalku tak akan dikerjakan orang lain, kerana itulah aku sibuk mengerjakannya. 
Aku tahu ALLAH Taala selalu memerhatiku, kerana itulah aku malu jika ALLAH melihatku sedang dalam maksiat. 
Dan aku tahu kematian itu sudah menungguku, kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk hari pertemuanku dengan ALLAH Azza Wa Jalla.


Wallahu A'lam.

Jumaat, Jun 10

MAJLIS ILMU SIRI 8

Syarah Motivasi Ilmu. 
Jika kamu berubah kerana Allah maka pasti kamu berubah. Jika kamu berubah kerana manusia memang kamu tidak akan berubah.

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud,
“Sesungguhnya setiap amalan harus disertai dengan niat. Setiap orang hanya akan mendapatkan balasan tergantung pada niatnya. Barangsiapa yang hijrah karena cinta kepada Allah dan Rasul-Nya maka hijrahnya akan sampai kepada Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa yang hijrahnya karena menginginkan perkara dunia atau karena wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya (hanya) mendapatkan apa yang dia inginkan.” (HR. Bukhari [Kitab Bad'i al-Wahyi, hadits no. 1, Kitab al-Aiman wa an-Nudzur, hadits no. 6689] dan Muslim [Kitab al-Imarah, hadits no. 1907]).
Berubahlah kerana Allah, Tuhan Asy-Syaakur (Yang Maha Mensyukuri atau PASTI MEMBERI BALASAN atas segala ketaatan hamba-Nya). 


Berubah kerana manusia yang lemah dan sentiasa berhajatkan pertolongan, anda akan kecewa.


Wallahu A'lam.

KULIAH FEKAH SIRI 36

Syarah Al-Ibadah. 
Sesiapa yang tidak mahu Iman dan Amalannya menjadi rosak, bertaubatlah dari segala dosa dan jangan terus buat maksiat. Jauhi dari sifat sombong, sifat zalim dan jangan (bercouple) bercinta secara haram. Kerap bermesej antara lelaki dan wanita yang bukan mahram juga bercinta secara haram dan mukadimah kepada zina.

Iman dan Amal adalah 2 aset terpenting kita untuk Hari Akhirat nanti. Hari yang tiada penghujung, tiada habisnya. Berbeza dengan kehidupan di dunia ini yang bila-bila masa AKAN tamat. Mungkin beberapa tahun lagi, mungkin bulan depan, mungkin esok, mungkin juga hari ini! Kita tak tahu bila akan habis hidup kita. Oleh itu sahabat2ku, mari kita jaga Iman dan Amal kita agar tak menyesal untuk selama-lamanya.

Wallahu A'lam.

Rabu, Jun 8

KULIAH TAUHID SIRI 71

Syarah Kitab Ad-Din.
Disebalik pujian manusia kepada kita, tersirat kemurkaan Allah. Disebalik kebencian manusia kepada kita, tersirat keredaan Allah. Di manakah kedudukan kita?
Manusia yang jahil memuji atas dasar kepentingan diri. Contohnya dia memuji bosnya agar dia dinaikkan pangkat. Manusia yang hidup dengan Islam di hati, memuji kerana nak dapat reda Allah. Dan dia TAKKAN memuji manusia lain yang hidup jauh dari Allah seperti ahli maksiat dan penentang Agama Allah.

Oleh itu manusia yang Mukmin (jenis meletakkan Islam di hati dan dibawa ke mana-mana sampai ke lubang kubur), dia akan membenci manusia kerana amal buruknya bukan kepada individu tersebut. Jika ada seorang Mukmin yang membenci kita kerana dosa yang kita buat, bukankah tersirat keredaan Allah iaitu untuk menjadikan kita dekat kepada-Nya?


Wallahu A'lam.

MAJLIS ILMU SIRI 7

Syarah Kitab Al-Muin Al-Mubin.
Manusia atau umat Islam terlalu takut jika sesuatu penyakit akan datang dalam hidupnya. Tetapi mereka tidak merasa takut bila sesuatu dosa datang dalam hidupnya.
Penyakit tubuh badan yang bersifat sementarakah yang lebih ditakuti dan dibimbangi atau akibat DOSA yang berpanjangan pada Hari Akhirat kelak? Sesungguhnya dosa itulah yang paling wajar diberi perhatian. Marilah sama2 kita memperbanyakkan istighfar dan taubat serta mempertingkatkan kualiti amalan kita. InsyaAllah.


Wallahu A'lam.

Sabtu, Jun 4

KULIAH FEKAH SIRI 35

Huraian Kitab Doa2 Orang Yang Dizalimi.
Awas! Bagi siapa yang berbuat zalim, ALLAH mendengar rintihan doa orang yang dizalimi. Doa orang yang dizalimi bergema sepanjang malam. (Tak jawab panggilan dengan sengaja termasuk satu kezaliman).

Nak angkat ke tak?

Wallahu A'lam.

KELAS FARDHU AIN SIRI 23

Syarah Al-Sirah.
Budak2 atau remaja2 zaman Nabi SAW dan zaman para sahabat berusia 5 tahun ke 20an sibuk dengan menuntut ilmu2 agama (AL-QURAN) dan hadis2 Nabi SAW. Budak2 dan remaja2 zaman ini menuntut ilmu juga tapi ilmu2 buat maksiat, ilmu2 buat zalim dan ilmu2 bercinta secara haram (bercouple).

Keadaan yang amat memilukan jika Nabi Muhammad SAW hadir di kalangan kita. Cuba kalian bayangkan.

Wallahu A'lam.

Ahad, Mei 29

KULIAH TAUHID SIRI 70

Kitab Al-Ilmu. 
Di dunia ini ada satu Syurga. Sesiapa yang tidak memasukinya maka ia tidak akan dapat memasuki Syurga di Akhirat. Iaitu Syurga keimanan kepada ALLAH.
Barangsiapa yang memahami erti kuliah ini, maka baginya keberuntungan yang besar. Faham dan seterusnya menghayati tuntutannya iaitu berjuang menegakkan kalimah LAA ILAAHA ILLALLAH, MUHAMMADUR RASULULLAH. 

BUDAYA YAHUDI NASRANI

Bercinta sebelum bernikah bukan budaya ISLAM. Ia adalah budaya Yahudi dan Nasrani. Bercinta sebelum nikah menimbulkan fitnah. Mendorong kepada menghampiri zina. Bercinta sebelum nikah bukan dari sunah Nabi s.a.w. Maka ia adalah bidaah. Tiada dalil dari al-Quran dan Hadis-hadis Nabi s.a.w. Juga tiada pendapat Ulama' dan tiada Fatwa mengenainya.

Tepuk dada tanyalah iman. Adakah aku mengikuti ajaran ISLAM sepenuhnya atau separuh-separuh? Diambil yang selesa, dibuang pula ajaran yang mengganggu-gugat kepentingan hawa nafsu. Nauzubillahi minzalik.

Wallahu A'lam.

Jumaat, Mei 27

KULIAH TAUHID SIRI 69

Syarah Kitab Ad-Durrunnafis.
Berhati-hatilah bila berkata-kata, ada masanya kata-kata itu menurun dan ada masanya kata-kata itu menaik. Turun dan naiknya bergantung pada keimanan.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh sahabat2 pengunjung yang diredai Allah. Semoga dalam keampunan dan rahmat-Nya selalu.

Setiap hari manusia pasti akan mengucapkan sesuatu sama ada perkara yang baik mahupun perkara yang buruk (bahkan orang bisu dengan bahasa isyaratnya). Ucapan atau kata-kata amat penting dalam kehidupan. Tanpa kata-kata, tidak akan terjalin hubungan sesama manusia. Kau-kau aku-aku. Diam seribu bahasa bila bertemu. Bukan begini kehendak Islam. Firman Allah Taala dalam surah Al-Hujurat ayat 13 yang membawa maksud:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan suku puak, supaya kamu saling berkenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling takwa di antaramu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya”.

Ahad, Mei 22

KESEMPURNAAN IMAN

Tiga perkara, sesiapa yang memilikinya, sungguh telah sempurnalah iman iaitu: 
1.Orang yang kasih kepada seseorang yang lain tetapi kasihnya tidak melampaui batas kebatilan.
2.Apabila ia marah, marahnya tidak keluar daripada batas kebenaran.
3.Apabila ia berkuasa, tidaklah dia melampaui batas.
Disampaikan menerusi sms sahabatku, Rifdi.

Jika sayang kepada seseorang, jangan sampai benda yang salah pun jadi betul. Contohnya, kerana sayangkan suami, sanggup menggunakan khidmat bomoh. Jika marah pada seseorang, jangan sampai menjadi zalim. Sanggup menyimbah asid dan sebagainya. Jika ada kuasa, jangan gunakannya untuk kepentingan diri tapi gunalah ia untuk kepentingan Islam. Ajak kembali kepada ajaran Islam dan mencegah kemungkaran.

Selamat berakhlak dengan akhlak Islam!


Wallahu A'lam.

Selasa, Mei 17

KELAS FARDHU AIN SIRI 22

Kitab Ad-Din.
Islam telah lengkap dan telah ditetapkan batas-batas sempadan Halal, Haram, Dosa dan Pahala. Datang orang2 Yahudi, diroboh dan dirosakkannya segala batas2 sempadan tersebut. Maka orang2 Islam pun melanggarlah segala batas sempadan yang telah dirosakkan. maka ramailah pula orang Islam yang mengikut jejak orang2 Yahudi.
Coretan hatiku:

Yahudi 'menghidangkan' hiburan2 yang merosakkan akidah dan akhlak orang Islam seperti lagu-lagu dan movie-movie yang berteraskan syirik dan maksiat. 

Yahudi menghasilkan makanan2 yang tidak berkhasiat dan diragui kehalalannya (tidak halalan toyyiba) untuk orang Islam sedangkan mereka sendiri mengamalkan pemakanan yang baik menurut agama. 

Yahudi memegang ekonomi dunia dan mengamalkan riba untuk urusniaga orang2 Islam. Lalu rosaklah sumber pendapatan orang Islam.

Yahudi memperkenalkan undang2 manusia agar diletakkan di atas undang2 Islam. Al-Quran dan Hadis Nabi SAW diketepikan oleh penganutnya sendiri.

Segala serangan ini ditujukan kepada kita, umat Islam. Oleh itu sampai bila kita mahu terus leka dengan keseronokan2 duniawi sambil memejamkan mata akan kebatilan yang sedang melanda? Sanggupkah kita membiarkan musuh2 ALLAH terus merobek kemuliaan dan kesucian agama Islam?


Wallahu A'lam.

KULIAH TAUHID SIRI 68

Kitab Al-Ibadah.
Tanda-tanda lemahnya IMAN. Antaranya malas solat berjemaah sedangkan dia mampu. Dan di dalam solat masih teringatkan urusan-urusan dunia.
Pakaian kotor (kerana peluh atau kena tanah) bukanlah alasan untuk tidak solat berjemaah.


Wallahu A'lam.

TAZKIRAH JAM 3 PETANG

Ukhuwwah itu bukan pada indahnya pertemuan, tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya dalam doanya: "Harapanku mekar di hati agar persahabatan suci ini terus kekal, menjadi SYAFAAT, terukir indah di pintu JANNAH."

p/s Mesej ini dihantar oleh saudara Muslihin sahabat saya yang dikasihi, penulis blog ZERO TO HERO. Coretan pengalaman sebagai Tentera Laut Diraja Malaysia. Semoga beliau mendapat Cahaya Petunjuk-Nya selalu.

Wallahu A'lam.

Sabtu, Mei 7

PANDUAN HIDUP

Kitab Al-Iman.
Di usia yang masih muda bukan masa untuk ingatkan kahwin. Sepatutnya bekalkan diri terlebih dahulu dengan ilmu-ilmu agama, terutama dalam masalah Akidah dan Iman. Sekurang-kurangnya mantapkan Iman di dada, bukan sifat-sifat mazmumah.
Berdasarkan statistik JAKIM pada tahun 2009, kes penceraian akan berlaku dalam SETIAP 15 MINIT! Bayangkan saudara dalam sejam sudah 4 pasangan suami isteri muslim yang telah bercerai. Dan angkanya akan semakin meningkat jika orang kita masih mengamalkan sikap terburu-buru untuk mendirikan rumah tangga dengan bercouple (rujuk Majalah I bulan Mei 2011).

Wallahu A'lam.

Isnin, Mei 2

HAKIKAT UKHUWWAH

Ukhuwwah itu bukan pada indahnya pertemuan, tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya dalam doanya: "Harapanku mekar di hati agar persahabatan suci ini terus kekal, menjadi SYAFAAT, terukir indah di pintu JANNAH."

p/s Mesej ini dihantar oleh saudara Muslihin sahabat saya yang dikasihi, penulis blog ZERO TO HERO. Coretan pengalaman sebagai Tentera Laut Diraja Malaysia. Semoga beliau mendapat Cahaya Petunjuk-Nya selalu.


Wallahu A'lam.

Ahad, Mei 1

KULIAH FEKAH SIRI 34

Orang yang tidak peduli dengan urusan-urusan agama, seolah-olah agama tidak penting dalam hidupnya. Tidak mahu berfikir tentang kehidupan Akhirat. Dan tidak bersiap sedia untuk menyambut kematian.

Bismillahi Rahmani Rahim.
Assalamualaikum sahabat2 CBN. Saya mendoakan agar anda semua mendapat cahaya petunjuk ke jalan yang lurus sehingga ke akhir hayat.

Isu hari ini ialah ambil peduli. Sejauh mana kita peduli tentang hal2 solat kita. Tiang seri dalam agama kita. Cuba tanya, cukupkah solat wajib? Jika cukup, solat yang bagaimana kita persembahkan kepada Allah, Tuhan Yang Maha Suci lagi Maha Mulia? Adakah solat yang ala kadar bagai melepas batuk di tangga atau solat yang digenangi air mata dan terbit rasa khusyuk, tawaduk dan juga gerun di hati?

Jika belum, berusahalah ke arah itu. Fikirkanlah perumpamaan berikut: Adakah layak seorang hamba yang berpakaian buruk lagi busuk mahu menghadap dengan Raja yang agung? Kita di dunia ini pun tahu nak jaga protokol bila berhadapan dengan Sultan atau Agong di istana2. Mengapa tidak kita jaga protokol dengan ALLAH, Raja segala Raja. Tuhan seluruh Alam Semesta. Marilah kita fokus kembali peduli kita kepada solat.

Begitu juga dengan ibadah2 yang lain. Puasa kita, zakat kita- sudah tunai ke belum, haji kita- jangan asyik nak bertangguh jika dah mampu, muamalah kita sesama insan dan sebagainya. Semua itu kena jaga syarat2nya. Oleh itu, kita perlu menuntut ilmu agama. Supaya dapat menjadi panduan demi melayari bahtera kehidupan.


Wallahu A'lam.

TAZKIRAH PETANG

ALLAH telah memberi kejayaan pada anda dibidang ilmu-ilmu Akademi dan dianugerahkan dengan pentauliahan. Sekarang anda dianugerahkan pula pangkat dan sedikit kuasa dengan bayaran yang agak lumayan. Apakah anda bersyukur kepada ALLAH dengan melakukan ketaatan padaNya atau anda gunakan pada pangkat, kuasa, gaji, kesihatan yang dianugerahkan ALLAH dengan melakukan kezaliman dan kemaksiatan kepada ALLAH? Ingatlah, ALLAH boleh tarik balik pangkat dan kemewahan pada anda bila-bila masa bila ALLAH kehendaki.

Tazkirah berikut disampaikan pada waktu petang untuk mendidik jiwa agar jangan lalai dan sombong dengan nikmat dan rezeki yang ada.

Gambar hiasan

Wallahu A'lam.

Jumaat, April 29

KULIAH TAUHID SIRI 67

Kitab Dinul Islam.
Jika ilmu-ilmu untuk kepentingan dunia kamu sanggup berkorban masa, wang ringgit dan tenaga sehingga bertahun-tahun. Mengapa ilmu-ilmu Akidah, Syariat, Akhlak dan Sirah Nabi s.a.w. tidak sanggup berkorban sebagai menyambung warisan Nabi s.a.w. dan sahabat-sahabatnya?


Bismillahi Rahmani Rahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh buat saudara2ku di CBN. Semoga anda semua berada dalam Rahmat ALLAH selalu. Maafkan saya kerana sudah lama tidak mengemaskini blog ini berikutan kesibukan di tempat kerja.

Kesibukan dan kelapangan itu hakikatnya berpunca daripada ALLAH Taala. DIA-lah yang Maha Melapangkan/Meluaskan dan juga yang Maha Menyempitkan. Oleh itu, kita sebagai hamba-NYA mestilah menerima segala ketentuan dan kehendak-NYA tanpa rungutan dan keluhan. Bersabarlah. Kerana sesungguhnya ALLAH bersama orang2 yang bersabar (Al-Baqarah:153)...


Berbalik kepada topik kali ini, mengapa manusia nampaknya memberatkan ilmu dunia berbanding ilmu akhirat? Walhal kedua-duanya penting bahkan Akhirat itu lebih2 lagi kerana kita nak hidup panjang dan selama2nya di sana.

Rabu, April 6

KELAS FARDHU AIN SIRI 21

Syarah Kitab Iblis dan Peranannya.
Antara ilmu yang wajib dituntut ialah Strategi Syaitan memperdayakan umat Islam. Sampai bila kita hendak mengabaikan ilmu2 tersebut, dan sampai bila kita hendak biarkan hidup kita sentiasa diperdayakan oleh Syaitan yang telah dilaknat ALLAH?

Wallahu A'lam.

MAJLIS ILMU SIRI 6

Syarah Kitab Motivasi Ilmu.
Apabila Syariat Islam atau hukum Syarak ditukarkan kepada Hawa Nafsu, segala dosa dan maksiat bertukar menjadi indah. Haram menjadi halal dan amalan jahat menjadi baik. Amalan Neraka dikatakan Syurga.

Jagalah amalmu agar tidak menjadi sia-sia. 
Jangan tertipu dengan bisikan hawa nafsu yang selalu menggoda.
Kelak kau menyesal selamanya...


Wallahu A'lam.

Sabtu, April 2

KULIAH TASAUF SIRI 56

Huraian dari Kitab Al-Hikam.
Untuk menjadi orang yang soleh dan insan yang bertaqwa. Jangan jadikan hawa nafsu sebagai Tuhan. Jangan jadikan Syaitan sebagai kawan dan jangan jadikan Yahudi dan Nasrani sebagai idola dalam amalan kehidupan.

Bismillahi Rahmani Rahim.

Assalamualaikum sahabat2 sekalian. Cita2 yang paling unggul ialah menjadi insan yang bertakwa atau 'Muttaqin'. Insan yang telah melepasi beberapa tahap nafsu bagi mendekatkan diri kepada Yang Maha Pencipta, Allah Subhanahu wa Taala. 

Setiap insan diberi peluang oleh-Nya untuk menjadi dekat dengan Allah. Cuma terletak kepada manusia di atas jalan mana yang ia pilih. Sama ada jalan kefasikan (derhaka dan maksiat) atau jalan ketakwaan (iman dan amal soleh). Ketahuilah sahabat2ku, di hujung jalan kefasikan itu akan menuju ke An-Narr yakni Api Neraka, suatu tempat dimana manusia2 yang derhaka sentiasa diseksa dengan api yang membakar!

Hanya yang beriman dan beramal soleh akan ditempatkan semasa Akhirat kelak ke dalam Al-Jannah, taman2 syurga yang sentiasa indah lagi nyaman. Mengasyikkan dan penuh kenikmatan yang tiada bandingannya. Sehebat manapun pena ini hendak menggambarkan, sehebat lagi realitinya!

Oleh itu, apa yang ditunggu lagi? Marilah merebut title 'Muttaqin'. Orang yang takut kepada Allah adalah orang dekat dengan Tuhannya. Dia mencintai segala sesuatu yang dicintai oleh Tuhannya. Dan membenci segala sesuatu yang dibenci oleh Tuhannya. Ini bukanlah perkara yang mudah tapi tidaklah mustahil. Bermujahadahlah di atas jalan Tuhanmu. InsyaAllah, you'll find your way...

Gambar diambil daripada http://ibnufathani.blogspot.com

Wallahu A'lam.

Jumaat, April 1

KULIAH FEKAH SIRI 33

Kitab Fekah Semasa.
Melakukan satu maksiat akan mendorong ke arah maksiat kedua dan maksiat yang seterusnya. Sedar atau tidak sedar, maksiat bertambah banyak dilakukan. Akhirnya menjadi satu desakan baginya melakukan maksiat, di mana jiwanya akan terseksa bila tidak melakukan maksiat.

Umpama beruk di sebelah ini. Nampak sebiji cukup menyelerakan. Ditambahnya pula ditangan 6-7 biji. Tak cukup lagi mahu ditambah sampai di kakinya pun memegang buah... 

Inilah yang berlaku apabila nafsu sarakah menguasai jiwa, akal dan tubuh badan. Haiwan tiada akal maka ia tidak dapat membezakan baik dan buruk. Sedangkan manusia yang dikurniakan dengan akal pun masih bersikap seperti beruk di sebelah. Bahkan lebih teruk lagi.

Begitulah kesan dosa. Sekali melakukan perbuatan maksiat, semakin menjadi ketagih. Dek kerana dosa-dosa, akal sudah hilang fungsinya. Akal gagal membedakan mana satu dosa mana satu pahala. 

Inilah penangan dosa... Apabila akal menerima arahan daripada hati yang telah mati... Hati yang sudah tertutup dengan tumpukkan dosa. Nafsu serakah pun menguasai jiwa. Lalu mengenepikan panggilan keimanan oleh para malaikat yang suci lagi hampir dengan ALLAH TAALA.

Wallahu A'lam.

Ahad, Mac 27

SIRAH ISLAM

Huraian Kitab Sirah Islam.
Zaman ini ramai yang mengatakan Sunnah ikut Nabi s.a.w. dalam bab perkahwinan, dalam bab berniaga dan dalam bab akikah. Benarkah ikut Nabi s.a.w.? Dalam bab Akidah, Syariat, Akhlak dan dalam bab perjuangan, amal makruf nahi mungkar mengapa tidak ikut Nabi s.a.w.?
Untuk difikir-fikirkan...


Wallahu A'lam.

Khamis, Mac 24

KELAS FARDHU AIN SIRI 20

Kitab Al-Ilmu.(Dari Muadz bin Jabal r.a.)

Mempelajari ilmu bukti takut kepada Allah.
Mencarinya adalah Ibadah.
Mengulanginya adalah Tasbih.
Membahasnya adalah Jihad.
Mengajarkannya adalah Sedekah.
Melayani orang yang berilmu adalah Taqorrub


Wallahu A'lam.

KULIAH FEKAH SIRI 32

Kitab Fekah Semasa.
Nabi s.a.w. telah memberi amaran kepada kaum lelaki bahawa "wanita adalah fitnah bagi lelaki". Tapi malangnya berapa ramai kaum lelaki tidak mematuhi tentang amaran dan peringatan Rasulullah s.a.w. terutama yang bercouple tidak mengikut Syariat Islam.

Bismillahi Rahmani Rahim.

Assalamualaikum. Pena kali ini berbicara bab wanita dan fitnahnya. 

Penulis rasa sudah maklum bahawa pada akhir zaman ini wanita memang menjadi fitnah yang besar buat lelaki. Lihat saja di dada2 akhbar, iklan wanita seksi bersepah di sini sana. Lebih teruk lagi, imej itu diperbesarkan dan disebarkan pada papan2 tepi jalan raya atau highway.

Belum lagi ambil kira wanita2 yang memperagakan tubuh mereka di televisyen seakan-akan ia adalah sesuatu yang HALAL di sisi agama! Juga gambar2 dan video2 porno di laman2 internet. Aduhai, apakah belum cukup lagi fitnah wanita sehingga saban hari meningkat pendedahan aurat dan aksi terlarang wanita di media2? 

Oleh itu, saudaraku, peliharalah matamu. Tundukkan pandanganmu daripada melihat2 perkara2 yang diharamkan ALLAH. Bukan bos kamu  tetapi Tuhan seluruh alam yang melarangnya. Apakah masih belum cukup untuk menggerunkan hati kecil kita? 

Juga patuhilah utusan Tuhan iaitu junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, sebaik-baik manusia. Baginda SAW mengajar kita cara untuk memelihara hubungan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram adalah dengan melangsungkan perkahwinan diantara mereka. Agar terhindar daripada ancaman besar dunia. Iaitu fitnah wanita.

Wallahu A'lam.

p/s hadis Nabi SAW yang mengajar orang2 bujang supaya mendirikan rumah tangga:
"Wahai anak muda, berkahwinlah. Sesiapa yang mampu, berkahwinlah kerana ia lebih memelihara mata dan menjaga faraj. Sesiapa yang tidak mampu untuk berkahwin hendaklah dia berpuasa kerana puasa adalah penahan (daripada gelojak nafsu)" (Hadith Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari)

KULIAH TAUHID SIRI 66

Kitab Al-Iman.
Kegagalan yang sebenarnya pada orang-orang Islam di zaman ini ialah kegagalan untuk memahami nilai IMAN yang ada di dalam hati dan hidup mereka.
Bismillahi Rahmani Rahim...

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh kepada para pengunjung C.B.N. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada mereka yang masih sudi membaca blog saya hingga ke hari ini. 

Apa2pun tahniah diucapkan kepada adik2 yang telah beroleh keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM mereka. Bagi mereka yang mendapat keputusan yang kurang cemerlang, jangan putus asa kerana kehidupan adik2 bukan ditentukan oleh keputusan SPM semata-mata. 

Banyak faktor lain yang mempengaruhi kejayaan hidup seseorang. Pada hemat saya, ia boleh jadi merangkumi aspek SIKAP POSITIF(AKHLAK MULIA), USAHA GIGIH dan yang terpenting RAHMAT dari ALLAH TAALA. Tanpa Rahmat-NYA, jangan harap kita boleh muncul sebagai seorang yang berguna kepada masyarakat. Bahkan terhadap diri sendiri pun belum tentu dapat diurus. 

Sebagai contoh, jika ALLAH tak berkenan untuk mengurniakan NIKMAT AKAL yang sempurna, jadilah kita orang cacat yang sentiasa menagih simpati dan bantuan orang lain. Ingatlah, kita tiada apa-apa pun tanpa RAHMAT ALLAH. Yang penting, kita hendaklah sentiasa bersyukur dengan menggunakan segala nikmat Allah dengan sebaik-baiknya.


Isu sebenarnya untuk entri kali ini ialah isu kegagalan. Jika saya, anda atau sesiapa sahaja yang gagal dalam peperiksaan, ini bukan bermakna gagal selama-lamanya. Berusahalah selagi nyawa di kandung badan demi beroleh kejayaan. Tetapi, jika saya, anda atau sesiapa saja gagal dalam hidup di dunia ini iaitu gagal sebagai orang yang beriman, maka kegagalan itu adalah untuk SELAMA-LAMANYA di Akhirat nanti, nauzubillah!

Belajarlah untuk hidup terhormat sebagai orang beriman. Kerana iman di dada itu merupakan sinar yang menyuluh jalan kehidupan kita. Tanpa iman, manusia hidup kucar-kacir tiada arah hidup yang jelas. Yang bermain di fikiran hanyalah hiburan, hiburan, dan hiburan. Tiada pengertian IBADAH di dalam kamus hidup mereka (iaitu orang yang tak beriman a.k.a orang Kafir). 

Oleh itu sahabat2ku, marilah kita memahami nilai iman di dalam dada kita. Dengan melazimi kuliah2 agama di masjid2 dan melalui apa2 saluran sekalipun. Asalkan kita makin dekat dan terus dekat dengan ALLAH TAALA. InsyaAllah.

Wallahu A'lam.

Isnin, Mac 14

MASALAH BERPACARAN

Hukum bercinta sebelum nikah* adalah haram. Ia pembuka kepada pintu zina.     (Dari Ustaz Haron Din, Ustaz Ismail Kamus dan Ustaz Azhar Idrus)

*Berpacaran

Assalamualaikum teman-teman seakidah. Rujuklah mana-mana ustaz muktabar (yang boleh dipercayai). Mereka sepakat bahawa budaya berpacaran itu haram di sisi Islam.  Paling mudah buatlah carian di youtube, anda akan mendapat jawapannya dengan mendengarnya sendiri insyaAllah. 

Ini kerana ia membuka pintu-pintu zina seperti zina mata (dosa memandang pasangan yang belum nikah), zina hati, dan lain-lain yang akhirnya membawa kepada zina kubra iaitu zina kemaluan. Bukankan dalam Al-Quran surah Al-Baqarah sudah terang-terang menjelaskan bahawa "Jangan mendekati zina". Jika perbuatan mendekati zina itu sudah dikira dosa, maka apa lagi melakukan zina itu. Oleh itu ulama2 berpendapat bahawa budaya couple itu sebagai haram kerana ia mendekati zina.

Wallahu A'lam.

Khamis, Mac 10

KULIAH FEKAH SIRI 31


Huraian Kitab Al-Luma'
Islam itu cantik, indah dan sempurna. Tetapi terlalu ramai umat Islam di zaman ini telah mengubah menjadi buruk, hina dan dicacatkannya. Hanya kerana cinta dunia tanpa lunas-lunas Islam.
Bismillahi Rahmani Rahim.

Keindahan Islam itu tiada taranya. Lupakah kita kisah syahdu sahabat2 Nabi SAW yang sanggup mengutamakan saudaranya ketimbang dirinya sendiri dalam soal NYAWA?  Ikutilah kisah berikut sebagai tazkirah pada hari ini:

Abu Jahim bin Huzaifah adalah sahabat Nabi Muhammad. Beliau seorang yang berhati mulia. Beliau juga adalah pahlawan Islam yang sama-sama melawan musuh semasa perang Yarmuk.


Pasukan tentera Islam ketika itu dipimpin oleh panglima-panglima seperti Abu Ubaidah al-Jarrah, Amru al-As, Yazid bin Abu Suffian, Syurahbil bin Hasanah dan Abdullah bin Umar al-Khattab dan mereka berjaya mengalahkan tentera Rom dalam peperangan itu.


Dalam peperangan itu, ada peristiwa terjadi ke atas Abu Jahim. Semasa tentera-tentera Islam bertempur dengan tentera Rom, beliau mencari sepupunya yang berada di barisan hadapan sambil membawa sedikit air.


Ketika Abu Jahim ternampak sepupunya, tubuh sepupunya penuh berlumuran darah. Abu Jahim segera berlari kearah sepupunya dan memberikan air. “Aduh sakitnya”, sepupunya itu mengerangkan kesakitan. Abu Jahim segera merapati sepupunya.


“Minumlah air ini saudaraku”. Tetapi, belum sempat Abu Jahim memberikan air itu kepada sepupunya, Abu Jahim terdengar suara orang meminta air. Kata orang itu: “Air…,air… Saya mahu air”. Sepupunya yang mengerang kesakitan dan berlumuran darah itu turut mendengar suara itu.


Kemudian, sepupu Abu Jahim berkata: “Berikanlah air ini kepada orang itu. Kasihan saya mendengarnya”. Abu Jahim bingkas bangun dan berlari menuju ke tempat orang itu. Rupa-rupanya, orang itu adalah Hisyam bin Abil Anas.


“Minumlah air ini”, kata Abu Jahim. Belum sempat Hisyam minum, tiba-tiba dia terdengar suara orang lain pula meminta air yang berada berhampiran dengannya. Kemudian, Hisyam Anas berkata kepada Abu Jahim: ”Kamu berikan sahaja air ini kepada orang itu. Beliau lebih memerlukan air ini berbanding saya”.


Tanpa berlengah, Abu Jahim segera membawa air itu ke tempat pahlawan Islam itu. Namun semuanya tidak kesampaian. Pahlawan itu meninggal dunia sebelum Abu Jahim sampai ke tempatnya. Melihat kematian pahlawan itu, Abu Jahim segera bangun dan menuju semula ke tempat Hisyam berada.


“Saya perlu berlari pantas supaya air ini dapat diminum oleh Hisyam”, kata Abu Jahim sambil berlari membawa air itu. Beliau berhati-hati supaya air yang dibawanya itu tidak tumpah ke tanah. 


Langkah kaki Abu Jahim semakin cepat. Takdir penentu segalanya. Selepas sampai ke tempat Hisyam berada, Abu Jahim mendapati bahawa Hisyam juga sudah meninggal dunia. Air yang dibawanya itu masih berada di tangannya.


Kemudian Abu Jahim teringat kepada sepupunya yang sedang menunggunya sejak dari tadi. Namun sebaik sahaja Abu Jahim sampai ke tempat sepupunya itu, beliau mendapati bahawa sepupunya juga telah meninggal dunia.


Suasana peperangan semakin sengit. Beberapa orang Islam sudah terkorban dalam perang itu. Abu Jahim tidak dapat menahan kesedihannya apabila melihat sepupunya juga meninggal dunia.


Demikianlah sifat Abu Jahim yang baik dan perlu dicontohi oleh orang lain. Keluhuran dan ketinggian budi yang ditunjukkan oleh pahlawan Islam ini patut diteladani oleh orang yang beriman kepada Allah dan Nabi Muhammad.                                                                                                       (diambil daripada http://eforum1.cari.com.my/archiver/?tid-508120.html)

Nabi SAW mendidik para sahabatnya menjadi insan yang hebat dengan ajaran ISLAM. Kerana Islam mengajar kita supaya mengutamakan saudara kita sebagaimana kita sayangkan diri kita. Oleh itu, dari mana datangnya sikap sombong, dengki-mendengki, benci-membenci sesama orang Islam? Tidak lain kerana dunia diutamakan, akhirat dibelakangkan.

Kembalilah kepada lunas2 Islam yang indah dan suci ini. Kejayaan hakiki menanti bagi mereka yang bersabar di jalan ini.

Wallahu A'lam.

KELAS FARDHU AIN SIRI 19

 
Kitab Tauhid
Rasulullah SAW dan para sahabat bermula dengan ilmu mengenal dan mentauhidkan Allah. Dan memperjuangkan Akidah dan Syariat Islam. Orang-orang Islam zaman ini, dimulai dengan ilmu-ilmu akademik dan mengenal wanita bagi lelaki dan mengenal lelaki bagi wanita. Dan memperjuangkan maksiat!

Bismillahi Rahmani Rahim.

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh kepada pengunjung Cebisan Nur Hikmah. Pertama sekali izinkan saya memohon maaf atas kelewatan saya mengutarakan entri baru untuk blog ini. Ini kerana kesibukan tugas yang mengekang masa saya untuk menulis.

Namun dengan izin Allah Taala jua, saya masih dapat meneruskan usaha ini sebagai amal soleh di kehidupan selepas mati kelak : Alam Barzakh dan Alam Akhirat. Semoga kita dapat bersama-sama melaksanakan tanggungjawab dakwah yakni menyampaikan ISLAM selagi nyawa dikandung badan.

Bila Malakul Maut sudah tiba, tiada lagi penundaan waktu untuk kita beramal soleh. Dan setiap tindakan kita akan dipertanggungjawabkan dengan Mizan Allah yang Maha Adil. Buat baik dibalas baik. Buat buruk dibalas buruk. Demikianlah pentingnya nilai umur yang diberikan oleh Allah. Walaupun sangat singkat tapi mendatangkan impak yang sangat berguna dan kekal manfaatnya untuk kita apabila berada di alam yang kekal selama-lamanya nanti.

Berbalik kepada hikmah dalam kelas fardhu ain ini, apa yang boleh saya ulas ialah tentang isu keutamaan. Manusia zaman sekarang sudah lupa mana yang utama. Adakah kehidupan di dunia atau kehidupan di akhirat? Jika ditanya kepada sesiapa yang faham bahasa Melayu, sudah tentu mereka menjawab kehidupan di akhirat lebih utama. Kerana ia kekal selama-lamanya. Namun, jika dilihat dan diperamati sikap dan budaya masyarakat Islam kita sekarang, jelas bahawa ia bertentangan dengan jawapan yang diberi pada mula-mulanya tadi. Mengapa?

Islam adalah suatu bentuk pengabdian diri yang meliputi seluruh aspek kehidupan, yang penuh dengan rasa cinta, rindu, takut dan harap kepada Rabbul Alamin. Kepada Allah Yang Maha Esa (Tunggal). Selagi Islam sebatas ucapan di bibir dan tidak membawa bekas di hati (raja kepada tubuh badan), maka masyarakat kita masih belum beriman dengan Islam yang dibawa oleh junjungan kita Nabi Muhammad SAW.

Oleh itu, saudara2ku, dalamilah ilmu Agama. Bergurulah dengan orang2 yang soleh yang mencintai Allah dan Allah mencintai mereka. Mudah2an sinar hidayah Allah menerangi kehidupan kita dan terselamat daripada kesesatan dan kemungkaran orang2 kafir, musyrikin, dan munafikin.

Wallahu A'lam.

SIRAH ULAMA'

Kitab Sirah Para Ulama'
Diriwayatkan masa di Madinah, pernah sekali saja Imam Syafie ternampak betis seorang wanita dengan tidak sengaja. Maka Imam Syafie menangis di atas perkara tersebut, apabila dirasakan itu adalah satu dosa. Masalahnya kita berapa kali tengok aurat wanita tanpa sengaja, adakah kita rasa berdosa dan menangis di atas perkara tersebut?



Menangislah semampumu... Sebagai bukti hati masih lagi ingat ALLAH dan Hari Akhirat.

Wallahu A'lam.

Rabu, Mac 2

ISU SEMASA




Kitab Al-Risalah.


Kita marah bila orang Zionis dan Yahudi membunuh orang-orang Islam di Palestin. Tetapi mengapa kita tidak marah bila Zionis dan Yahudi membunuh Iman orang-orang Islam di luar Palestin. Dibunuhnya Iman orang-orang Islam hanya dengan hiburan-hiburan, filem-filem, gejala-gejala sosial dan sukan-sukan yang tidak mengikut Syariat Islam.


Bismillahi Rahmani Rahim.

Isu Palestin adalah isu amat wajar bahkan wajib diambil tahu oleh mana-mana individu yang beriman. Mengapa? Kerana Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:
”Barang siapa tidak ambil berat urusan umat Islam, dia bukan dari kalanganku.”
Oleh itu, bukan sekadar ambil tahu malah turut melibatkan diri dalam menghulurkan bantuan atau sumbangan dalam apa jua bentuk sekali pun. Termasuk tindakan memboikot barangan Israel sebagai tanda melawannya kita terhadap musuh-musuh laknatuLlah itu.

Dalam memperjuangkan hak saudara kita di Palestin, kita juga wajib memperjuang dan mempertahankan hak kita sebagai orang yang beriman. Dengan cara beristiqamah dalam membela yang benar dan menolak yang batil. Jika diri kita sendiri terkorban dengan 'gula-gula' Yahudi Zionis dalam bentuk hiburannya yang menggiurkan, bagaimana kita mahu membela saudara seakidah kita di luar sana?

Marilah sama-sama kita hindari segala jalan kemaksiatan yang di'tawar'kan oleh musuh-musuh Islam. Teguhkan jati diri kita sebagai orang beriman. Ikuti segala ajaran Al-Quran dan Sunnah Nabi SAW. Semoga umat Islam beroleh kekuatan untuk menegakkan Agama ALLAH di muka bumi ini dan memusnahkan segala kebatilan dan kesesatan pada suatu hari nanti. InsyaAllah.

Wallahu A'lam.

Jumaat, Februari 25

MAJLIS ILMU SIRI 5

Rujukan Al-Quran dan Hadis2 Nabi s.a.w.
Terlalu ramai manusia di zaman ini membicarakan tentang Iman dan Sunnah. Tetapi di sudut Ilmu dan Akhlak ramai yang gagal membicarakannya. Benarkah beriman? Jika masih berpuak-puak, takabur, tidak mahu menerima nasihat orang lain, ada yang berani menghina Ulama, mudah bermusuh atau putus silaturahim. Adakah perbuatan seperti ini tanda beriman dan diajar oleh Nabi s.a.w. atau Sunnah?
Bukannya mudah untuk mendabik dada bahawa kita sudah beramal dengan Sunnah. Periksa balik. Adakah setiap perbuatan, perkataan, dan tingkah laku kita menurut ajaran Islam sebagaimana yang telah disampaikan oleh Nabi SAW?

Untuk mengamalkan Sunnah melibatkan pengorbanan yang tinggi disamping perjuangan yang getir. Para musuh Allah iaitu Nasrani dan Yahudi tidak akan reda dengan umat Muhammad SAW selagi mereka tidak berhenti berdakwah atau keluar dari agama mereka. Oleh itu, bagi pencinta Nabi SAW, teruskan membawa obor2 dakwah walaupun terpaksa menghadapi beribu tentangan, tak kira dihina, dicerca, dimaki, dan disakiti.

Biarlah setiap penderitaan dan kepayahan yang dihadapi itu sebagai mahar demi reda Allah SWT, Pemilik Seluruh Cakerawala ini. Bawalah obor dakwah Nabi SAW sebagaimana yang telah diajar oleh baginda sendiri. Yang dirapikan dengan kesempurnaan Akhlak dan Ilmu yang tinggi. InsyaAllah usaha dakwah memperoleh keberkatan disisi Allah Taala.


Wallahu A'lam.

KULIAH TAUHID SIRI 65

Kitab Al-Iman.
Kesempurnaan Iman tidak akan dapat dinikmati jika dalam hati dan hidup harian masih ada sifat takabur, fasik, sombong dan zalim. Jika solat pun, solatnya tidak memberi bekas dan semakin jauh dari Allah.
Subhanallah. Benar sekali perkara di atas.

Selagi kita masih menyimpan sifat2 buruk seperti rasa besar diri (takbur),
terus menerus dalam berbuat maksiat (fasik),
rasa tak boleh terima nasihat orang lain (sombong),
dan membuat sesuatu bukan pada tempatnya (zalim),

Selagi itu kita rasa 'keringnya' iman.

Tak terasa kemanisan dalam menghambakan diri kepada Allah. Sungguhpun sudah mengucap 2 kalimah syahadah dan menunaikan solat. Atau dalam bahasa mudah, hati tidak terasa tenang. Sentiasa resah gelisah. Kerana cahaya keimanan tidak menerangi jiwa sekotor ini.

Ikhlaskan jiwa menghadap Ilahi. Buangkan segala rasa ego, takbur, dan tinggalkan segala tindakan2 zalim kita ke belakang. Bertaubatlah. Mudah2an Cahaya Allah menerangi dada2 kita. Amin.

Selasa, Februari 22

KULIAH TAUHID SIRI 64

Kitab Ad-Din.
Bahaya bagi Iman apabila kecintaan kepada dunia. Dan bahaya hati apabila kecintaan kepada perhiasan dunia.
Bismillahi Rahmani Rahim.

Sahabat2ku, perlu diingat bahawa harga sebuah Iman itu tiada tandingannya. Pejuang2 keimanan pada zaman para Nabi dan Rasul sentiasa membela Iman mereka biarpun digergaji kepala mereka. Mereka tetap berpegang teguh dengan Iman mereka, iaitu mempercayai kepada keEsaan(Oneness) Allah SWT. Bertuhankan Allah, bukan yang lain.

Mengapa mereka sanggup menggadaikan hak2 mereka bahkan nyawa mereka demi memelihara Iman? Kerana disitulah terletak puncak kebahagiaan, keselamatan, keharmonian dan kejayaan sebenar. Tanpa Iman, hidup bagai layang2 putus talinya. Bagai bumi tanpa matahari. Bagai berada dalam kegelapan malam yang kelam. Ringkasnya, hidup tanpa Iman adalah hidup yang tak bermakna.

Oleh itu pejuang keimanan memiliki visi dan misi hidup yang sangat2 jelas. Terang lagi bersuluh. Iaitu mencapai kebenaran yang hakiki dan hidup dengannya. Mengenal Pencipta Langit dan Bumi dan menghambakan diri kepada-Nya! Disitulah terletak erti hidup seorang yang dijadikan oleh Tuhannya.

Marilah kita berusaha dengan segenap kesungguhan untuk mencapai kebenaran. Kebenaran yang diberitakan oleh Nabi Akhir Zaman, Penutup Sekalian Nabi dan Penghulu mereka, Muhammad SAW. Salawat dan salam ke atasnya, keluarganya dan para sahabat serta pejuang sunnahnya.

Berusahalah kita menjaga Iman kita dengan cara menjauhi perkara2 yang membahayakan Iman. Iaitu perasaan cintakan Dunia. Dunia itu bersifat fana atau sementara. Cintakan perkara yang sementara dan meninggalkan perkara yang kekal itu adalah suatu kebodohan yang tidak akan diterima oleh mana2 akal yang sihat.

Namun begitu, manusia tetap terpedaya dengan gemerlipnya dunia itu. Kerana keseronokan sementaranya selalu menggiurkan mana2 insan bernama manusia yang mempunyai hawa nafsu. Disitulah letaknya kejujuran kita. Sejauh mana kita benar2 jujur dengan Agama ALLAH? Sejauh mana kita berusaha memelihara Iman yang telah dititipkan oleh Allah ke dalam hati kita?


Wallahu A'lam.

Rabu, Februari 16

KULIAH TAUHID SIRI 63

Kitab Al-Iman.
Sesiapa yang sanggup melakukan perkara-perkara maksiat kerana mempertahankan pangkat dan harta, sedangkan jalan keluar masih ada, maka rosaklah Iman dan rosaklah agamanya.
Bismillahir Rahmanir Rahim.

Suatu situasi contohnya seorang Bos mengarah anak buahnya pergi mencari pelacur untuk melakukan zina. Dengan ugutan bahwa sekiranya tak dilaksanakan, anak buahnya itu akan ditahan pangkat atau menjadi gelap bintang. Atau akan dipukul dengan teruk, atau di'pau' duitnya sampai kering dompetnya. Atau macam2 ugutan2 yang tak masuk akal.

Adakah si anak buah itu 'harus' menelan ugutan itu lalu mengikuti arahan mungkar Bosnya itu demi masa depan kariernya, keselamatan nyawanya atau hartanya?

Atau beliau mempertahankan Akidahnya iaitu beriman kepada Allah dan Rasulullah SAW. Dan beramal mengikut cara Nabi SAW. Lalu beliau mengabaikan arahan bodoh lagi kurang ajar terhadap Yang Maha Berkuasa, dan sanggup meninggalkan kariernya?

Pilihan yang sebenar hanya pada Akidah yang selamat daripada Taghut yang sentiasa menyesatkan para manusia.


Wallahu A'lam.

Isnin, Februari 14

KULIAH FEKAH SIRI 30

Kitab Al-Iqna.
Dua perkara yang pasti berlaku dan tidak mengira peringkat umur dan darjat iaitu sakit dan mati. Sebelum kedua-duanya mendatangi kamu, maka bertaubatlah dari segala dosa dan beramallah dengan amalan-amalan yang soleh.
Bismillahi Rahmani Rahim.

Sehebat mana pun kedudukan manusia, semuda dan secergas manapun insan itu, dia pasti akan menghadapi sakit dan maut. Sakit akan datang dalam suasana yang tak dapat diduga manusia melainkan menerusi Perancangan dan Kehendak Allah jua.

Hari ini kamu tersenyum lebar, bersorak bertempik, bertempuk bertampar sesama rakan sebaya. Esok hari mungkin kamu terlantar di hospital kerana terkena kanser apendiks. Di mana gahmu di mana egomu? Peluang untuk beramal tiba-tiba menjadi sempit kerana nikmat kesihatan telah dipulangkan kepada Pemiliknya.

Hari ini jantung kamu masih berdegup, mata masih berkelip, dada masih berombak, mata masih bersinar, tangan, kaki, jari-jemari masih boleh digerak-gerakkan semahu-mahunya. Tapi apalah nasibmu di esok hari? Mungkin sudah terkambus oleh pepasir di bawah 6 kaki... Menjadi santapan kala dan anai-anai kubur.

Oleh itu, sebelum dua perkara yang pasti ini datang menimpa kita, ayuhlah sediakan bekalan amal soleh berupa ketaatan, menyebarkan dakwah dan berjihad di jalan Allah. Disamping meratapi dosa-dosa yang lalu dengan memperbanyakkan beristighfar kepada Tuhan Yang Maha Pengampun Maha Penyayang. Semoga iman dan amal soleh kita menjadi mahar untuk Syurga-Nya yang Agung.

Wallahu A'lam.

KULIAH TASAUF SIRI 55

Kitab Muhasabah Diri. 
Mengingati Allah itu simbol kewalian dan merupakan pelita hidup. Kelebihan dan keutamaan dalam beribadah.

Bismillahi Rahmanir Rahim.

Salam Maulidur Rasul saya ucapkan buat para pengunjung Cebisan Nur Hikmah. Semoga dengan memperingati kelahiran Nabi Muhammad SAW, menghayati perjalanan hidupnya, mengambil pengajaran2 daripada perjuangan dakwahnya, dan mengikuti segala Sunnah mulianya, semoga kita tergolong dalam umat akhir zaman yang dirindui Baginda SAW. Mari perbanyakkan salawat dan salam ke atas Rasulullah SAW, ahli keluarga dan para sahabatnya.

Secebis hikmah berikutan kuliah tasauf di atas, mari perbanyakkan mengingati Allah. Kerana dengan mengingati Allah, hati akan tenang sebagaimana yang telah difirman di dalam Al-Quran. Bukanlah dengan langkah berhibur itu mampu menenangkan hati daripada kesulitan tugas atau kegundahan masalah.

Akan tetapi, ingatilah Allah. Ikuti ajaran kekasih Allah iaitu perbanyakkan sujud kepada Tuhan Sekalian Alam. InsyaAllah terubat beban di hati. Tidak lupa juga basahkan lidah dengan Kalam Allah. Kerana Cahaya Hikmah sentiasa berlegar dan menaungi sesiapa yang membacanya. Perbanyakkan bersedekah dan ringankan beban saudaramu yang lain walaupun kamu dalam hajat akan bantuan orang lain.

Pokoknya adalah mengingati Allah. Asal ibadah seperti solat dan bersedekah adalah untuk mendekatkan diri kepada-Nya. Tanpa mengingat Allah dalam jiwa, ibadah sebesar dan sehebat mana pun, tak membawa bekas kepada hati. Dan membawa kebaikan kepada jiwa.

Wallahu A'lam.

Ahad, Februari 6

KULIAH TASAUF SIRI 54

Kitab Al-Hikmah. 
Berapa ramai orang yang bersih zahirnya dan putih pakaiannya. Tetapi kotor agamanya dan hitam hatinya.

Putih pada zahir hitam pada batinnya. Sesuatu yang berlawanan sekali. Kejayaan ditentukan oleh kesucian hati. Usah biarkan hati dikotori prasangka kepada Allah dan Rasul. Dikotori rasa hasad dengki terhadap insan lain. Dikotori kekufuran dan tak puas hati dengan nikmat2 Allah Taala.

Wallahu A'lam.

p/s Jangan disangka yang tak bertudung itu baik dengan alasan isi hatinya suci bersih. Kerana perintah Allah itu wajib dipatuhi dan bukan untuk ditolak dengan mencipta berbagai-bagai alasan.

KULIAH TAUHID SIRI 62

Kitab Akidah Islam.
Orang-orang Islam zaman ini lebih mementingkan ilmu-ilmu untuk mengejar kemewahan saja. Sedangkan ilmu-ilmu bekalan akhiratnya diabaikan dan dipandang ringan.
Kemewahan sesuatu yang fana. Suatu hari ia akan musnah atau jatuh di tangan orang lain/pewaris harta. Hal ini pasti berlaku. Oleh itu, mengapa memerah sepenuh perhatian terhadap pengumpulan harta? Mencari benda yang akan luput suatu hari nanti? Bukankah ini suatu kerugian?

Maka carilah ilmu2 akhirat. Kerana hidup di akhirat itu abadi. Selama-lamanya. Tanpa akhir. Carilah teknik2 dan tips2 mencapai kejayaan di negeri akhirat. Dan amalkan seikhlas hati secara istiqamah. InsyaAllah, jauh lebih menguntungkan daripada menumpukkan harta  di dunia.

Wallahu A'lam.

p/s Ilmu dunia bukan untuk diabaikan kerana ia juga sebahagian daripada ilmu2 Allah Yang Maha Mengetahui. Namun bukanlah bijak mencari ilmu dunia dan mengenepikan ilmu akhirat. Amatlah dangkal pandangan ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...