Selasa, Januari 31

R U READY?

Kitab Ad-Din.
Sebelum hendak melakukan sesuatu kerja atau perkara, kita akan membuat persediaannya. Bagaimana pula dengan Mati. Sudahkah membuat persediaannya?

Bismillahi rahmani rahim... Kita bisa membuat persediaan yang teliti dan penuh kesungguhan bila hendak menghadapi peristiwa2 besar seperti peperiksaan, temuduga kerja/naik pangkat, nak kawen, nak sambut ketibaan VIP dan seterusnya.


Tapi kita tak bisa pula meletakkan kesungguhan sedemikian rupa bila hendak menemui MATI! Alangkah sayangnya kita melupakan perkara yang begitu vital ini. Sebab mati merupakan event dalam hidup kita yang PASTI akan berlaku.

So, start thinking ahead.. What have i done today for my death? Bagaimana dengan solatku.. Cukup ker? Aku baca Al-Quran tak arini atau jadikan ia berhabuk dalam rak bilikku? Aku buat baik kat ibu bapa atau time raya baru berhubung? Aku dah tobat dari maksiatku kepada ALLAH hari ini? Dan macam2 persoalan lagi sebagai persediaan kita menemui mati....

p/s buat persediaan untuk hal2 keduniaan tidaklah dihalang agama malah digalakkan. tapi yang salah apabila kita tak buat persediaan untuk Akhirat kita. hope tiada salah faham...

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...