Sabtu, Februari 5

KULIAH TASAUF SIRI 52

Kitab Ihya' Ulumuddin.
Diantara penyebab seseorang itu tidak mahu menerima atau menolak kebenaran dari ajaran-ajaran Islam adalah kerana hawa nafsu, ikut keluarga, kawan-kawan, kerana perempuan, terpedaya dengan bisikan-bisikan Syaitan. Juga kerana pangkat dan harta.

Bila dikaji balik mengapa manusia menolak kebenaran, adalah disebabkan oleh perkara-perkara di atas. Nafsu yang tidak 'dididik' dengan panduan agama, maka liarlah ia. Disuruh 'tuan'nya membuat perkara-perkara terlarang dan membela kebatilan. Seperti tenggelam dalam alam hiburan, makan berlebihan, tidur berlebihan, mengambil riba, minum arak, berjudi, berzina, dan sebagainya.

Elakkan diri daripada jadi hamba nafsu, agar terselamat Iman dan mudah-mudahan beroleh cahaya petunjuk daripada Allah Taala menuju kejayaan dunia dan akhirat.

Pangkat dan harta juga merupakan faktor penghalang untuk menerima kebenaran. Jika pangkat dan harta itu diperoleh dengan jalan salah atau menerimanya tanpa ada rasa Syukur kepada Allah. Gunakan kedua anugerah itu ke jalan amal kebaikan semoga Tuhanmu meredai usaha kalian.

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...