Isnin, Februari 6

FRIEND OR FOE?

Tafsir Pimpinan Ar-Rahman.
Surah Az-Zukhruf Ayat 67
Pada hari itu sahabat-sahabat karib setengahnya menjadi musuh kepada setengahnya yang lain. Kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh).

Assalamualaikum. Semoga antum dalam rahmat dan redho Allah hendaknya. Selamat memperingati kelahiran junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Moga ingatan kita bukan sebatas perayaan dan perarakan dalam sehari. Tapi biarlah ingatan kita sampai mencakupi rasa cinta dan sanjung pada Nabi SAW dalam bentuk keyakinan kita terhadap perutusannya, kebenaran Risalahnya, menerima segala suruhan dan meninggalkan segala larangan yang dibawa oleh Nabi SAW.

Rasa cinta kita pada Nabi SAW juga adalah dengan mencontohi akhlak mulianya seperti murah hati, penuh mesra terhadap sesama insan, sangat tabah dan tinggi kesabaran, amanah lagi jujur, sangat mencintai keluarga, anak2 kecil, jiran tetangga, fakir miskin dan anak2 yatim.

Rasa cinta kepada Rasulullah SAW dalam bentuk mengamalkan sunnah2nya seperti menyampaikan Islam kepada kaum kerabat, masyarakat Islam dan bukan Islam, menuntut ilmu, berjemaah,berinfaq(mengeluarkan harta di jalan ALLAH), berjihad dan seterusnya. Semoga kita menjadi umat Nabi SAW di dunia dan yang terpenting Nabi SAW mengakui kita sebagai umatnya yang amat2 bertuah ketika Padang Mahsyar nanti. Amin...

Topik hari ini adalah mengenai sahabat. Apakah perkenalan kita dengan sahabat kita atas dasar takwa kepada ALLAH? Atau ada kepentingan duniawi seperti kita maukan populariti sahabat kita yang sedang mahsyur sebagai ahli politik, hartawan, artis, dan sebagainya? Atau kita berkehendakkan hartanya? Atau pangkatnya atau kedudukannya demi beroleh cable atau orang dalam... Itu saja yang bermain di benak kita bila berkawan atau bersahabat. Sungguh berkepentingan duniawi semata-mata. Langsung mengabaikan untuk kepentingan Akhirat kita yang pasti menjelma kelak.

Mengapa ALLAH berfirman "Pada hari itu sahabat-sahabat karib setengahnya menjadi musuh kepada setengahnya yang lain. Kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh)."?


Salah satu sebabnya ialah masing2 dari kita tidak mengingatkan sahabat kita untuk mendirikan solat bila azan berkumandang. Masing2 layan hal duniawi seperti menonton bola bersama, minum kedai teh tengah2 maghrib dan seterusnya. Oleh itu kawan kita akan claim pada kita mengapa tidak ajaknya ke masjid. Begitu juga kita akan claim pada dia. Ini merupakan satu contoh. Terdapat contoh2 lain yang boleh dikiaskan dengan situasi di atas. Seperti nampak buat maksiat tapi buat dunno dan seterusnya.

Sekian tazkirah pada hari ini. Hope antum dapat gali makna tentang hidup kita iaitu mengajak kepada kebaikan, menghalang daripada perbuatan buruk dan jahat serta beriman kepada ALLAH. Semoga antum dilindungi rahmatNya dan dicucuri hidayahNya. Amin... Selamat bersahabat atas dasar TAKWA.

Wallahu A'lam.

3 ulasan:

  1. Salam ziarah Amir :)

    Banyak entri2 yg bagus.. Keep it up!

    Your old rival (still rival ke?)/Your cute friend,

    Nadiah Abdah ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam.. Syukran atas support ko... Smoge kita menulis demi beroleh redo-Nya. Amin.
      p/s rival in blog plak..hehe.

      Padam
  2. salam..

    rival dalam blog? Tak mampu aku nak lawan isi kandung blog ko..sangat2 berinfo. blog aku sekadar tempat aku menulis pendapat n cerita je..

    dah lama xjumpa, ko byk berubah..tahniah2 :)

    i'll be ur avid reader ^^

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...