Khamis, Jun 3

KELAS FARDHU AIN SIRI 2

Universiti bukan jalan untuk menempah kejayaan dan juga, bukan sebuah gedung ilmu yang boleh dibeli dengan wang untuk meraih segulung Ijazah dan Tauliah. Jika kosong dari ilmu-ilmu Al-Quran.

[Harga Segulung Ijazah]

Ya, universiti adalah menara gading dimana orang berusaha mencapainya dan menjadi idaman setiap pelajar yang bercita-cita tinggi. Melahirkan para jurutera, doktor dan saintis yang hebat-hebat. Tapi sia-sia jika kosong ilmu agamanya.

Bab ini mungkin sensitif bagi sesetengah orang kerana mereka telah meyakini pendirian mereka betul. Tapi atas dasar apa kita menetapkan sesuatu perkara itu sebagai 'Betul'? Adakah atas dasar budaya masyarakat atau mengikut arus peredaran zaman? Adakah atas dasar ikut-ikutan penilaian manusia semata-mata?

Sebenarnya kawan-kawanku, untuk menilai apa-apa jua perkara, mestilah atas dasar agama. Yakni agama ISLAM. Allah telah meredai hanya atas jalan agama inilah manusia dapat hidup dengan sukses. Maka kembalilah kepada Islam. Selaklah kembali lembaran-lembaran Al-Quran. Selusurilah perjalanan Rasul-Nya, Nabi Muhammad s.a.w. disamping tidak mengabaikan ilmu-ilmu duniawi demi menggalas tanggungjawab sebagai Khalifah Allah di Bumi.

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...