Khamis, Jun 3

KULIAH TASAUF SIRI 5

Maksiat luaran boleh dihentikan hanya dengan menghapuskan maksiat dalaman terlebih dahulu. Dengan berpandukan Al-Quran.

[Syarah Al-Hikam]

Berdasarkan kuliah di atas, suka saya mengambil contoh hidup di dalam pusat latihan tertentu seperti tentera, polis atau bomba. Mengadakan training yang berkualiti dan intensif tidaklah ditegah dalam Islam. Tetapi yang menjadi persoalan adalah memberi punishment atas dasar NAFSU haiwani yang ada pada diri orang atasan. Bukan atas dasar sebagai latihan kepada para pelatih.

Maka hal ini terkategori dalam istilah maksiat. Maksiat seperti mengkucar-kacirkan hidup orang lain tanpa alasan yang wajar adalah berasal daripada maksiat hati iaitu sifat sombong, takbur dengan kuasa yang ada untuk menindas orang bawahan.

Oleh itu, hapuskanlah maksiat dalaman ini dengan menjernihkan akidah kita. Memperteguhkan keimanan kita kepada Allah dan Hari Akhirat. Mengingati balasan Allah kepada orang yang membuat zalim. Menyedari adanya malaikat Raqib dan Atid yang mencatat amal baik dan buruk kita setiap masa. Dan lain-lain hal keimanan yang menyangkut tindak-tanduk kita di dunia. Hati-hatilah ketika membuat sesuatu tindakan.

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...