Isnin, Julai 5

CAHAYA IMAN SIRI 2

Ilmu Tauhid wajib dijernihkan supaya keimanan dapat disinarkan dengan ibadah2 dan akhlak yang mulia. Hidup pula dirahmat Allah.

[Nur 'Ala Nur]

Kita perlu jernihkan atau jelaskan pegangan akidah kita demi memperoleh kasih sayang Allah. Bagaimana DIA akan sayangi diri kita jika akidah kita dicampuri dengan unsur-unsur Syirik dan Khurafat kepada-NYA.

Contohnya meyakini Undang-undang Manusia @ Perlembagaan Negara lebih Benar daripada Undang-undang Allah yang diberitakan oleh Baginda Muhammad s.a.w.. Manusia yang 'keruh' akidahnya akan memperlecehkan perintah dari Al-Quran dan As-Sunnah.

Contoh lain meyakini ada Kuasa yang lebih power daripada Allah Taala. Akidah yang keruh mengajak manusia supaya takut kepada Manusia yang berpangkat atau berdarjat  lebih tinggi daripadanya. Lebih takut kepada Jin atau Makhluk Halus atau Hantu yang didakwa boleh mendatangkan mudarat kepadanya. Lebih yakin kepada Tangkal atau Kubur-kubur Wali daripada Ketentuan Allah.

Macamana hendak melahirkan ibadah yang sahih? Macamana hendak melahirkan akhlak yang Mulia? Jika hal-hal Syirik dan Khurafat masih berlegar-legar dalam kepercayaan hidup kita? Mari kita telusuri iman kita sejenak...

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...