Selasa, Julai 19

KULIAH FEKAH SIRI 37

Kitab Fiqh Semasa.
Ternyata di zaman ini didapati orang-orang Islam menjadikan Islam ibarat dalca atau rojak. Contoh: Syariat Islam dicampur-adukkan dengan budaya Yahudi dan Nasrani.
Fitnah di akhir zaman ini telah membuatkan manusia lupa pada Agama. Kesenangan dunia, kecanggihan teknologi, budaya Yahudi dan Nasrani yang sentiasa menggalakkan pergaulan bebas laki2 dan perempuan merupakan contoh2 fitnahnya. Alhasil, manusia yang Islam pada siangnya menjadi kufur pada malamnya. Nampak dia menunaikan solat dan mengaji. Tapi pada hari yang sama dia juga berhibur di night club.

Selain itu, manusia beragama ikut tempat. Di sekolah atau pejabat, aurat dia jaga dengan elok. Di luar, auratnya jadi tatapan orang ramai. Bersama keluarga, dialah insan paling soleh/solehah, bersama rakan dialah insan yang lupa akhirat. Nauzubillah-mohon supaya kita dijauhkan oleh Allah dari menjadi sedemikian.

Hati-hatilah wahai saudaraku Agama ini bukannya caca-merba bagaikan dalca mahupun rojak. Agama itu suci dan tulus. Straight to the point. Jika benar katakan benar. Dan lakukan. Jika salah katakan salah. Dan tinggalkan. Takda campur-aduk.


Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...