Ahad, Julai 17

TAZKIRAH FEKAH

Kitab AL-Ibadah. 
Sama ada kita sedar atau tidak, peranan Syaitan lebih hebat memperdayakan kita di dalam perkara-perkara amal ibadah. Contoh: 'Zaman Nabi SAW dulu lain dan jangan samakan di zaman kita'. Di sinilah yang akan berlakunya yang haram menjadi halal.
Bismillahi Rahmani Rahiim.
Assalamualaikum wa rahmatullahi wa baraktuh buat para teman dan pengunjung blog ini. Segala puji dan syukur buat-Nya yang telah menggerakkan diri yang kerdil ni untuk menyampaikan secebis hikmah kepada rakan2 sekalian.. Demi kekuasaan-Nya, sesiapapun tak mampu berbuat sesuatu kebaikan tanpa petunjuk dan taufik dari Allah Taala.

Saya memohon maaf atas kelemahan saya meng'update' blog ini. Tuntutan kerja antaranya menjadi alasan. Apa2pun semoga Iman kita terjaga walau badai Syaitan dan Hawa Nafsu datang melanda. Semoga kita terus thabat(tetap) dalam agama Allah Taala.

Saya ingin berceloteh mengenai cebisan hikmah hari ini. Bab peranan Syaitan menyesatkan umat Nabi Muhammad SAW. Selalu kita dengar, "alah dulu lain, sekarang lain" bilamana kita hendak mengajak orang lain kepada Islam.

Contoh untuk hari ni ialah bab bercouple. Kita katakan bercouple tu haram dalam erti kata pasangan keluar berdua-duaan lagaknya macam suami isteri walhal belum nikah lagi. Tapi keluar suara sumbang mengatakan zaman sekarang tak macam zaman dulu. Dah ada wayang, cafe, facebook, yahoomessenger, handphone canggih-manggih dan sebagainya. Ledakan teknologi ini seolah-olah menghalalkan budaya bercampur gaul lelaki perempuan yang bukan mahram. Walhal garis panduan Islam tetap tidak berubah. Dari zaman Rasulullah SAW sampai sekarang. Bahkan hingga hari Kiamat.

Bukankah Nabi SAW telah bersabda kepada kaum lelaki:
"Janganlah kamu berdua-duaan dengan seorang wanita kecuali jiak ada muhrimnya."
Hadis lain:
"Janganlah kamu berkhalwat dengan wanita. Demi Tuhan yang memegang nyawaku, setiap lelaki yang berkhalwat dengan wanita nescaya Syaitan akan berada di antara mereka".
Nota: Berkhalwat yakni berdua-duaan.

Islam meletakkan garis panduan ini demi menjaga tatasusila manusia. Jangan sampai maruah manusia ternoda dengan hawa nafsu yang bila2 boleh menjadi buas. Hati2 lah juga dengan pujuk rayu Syaitan yang memang pandai berkata-kata ke dalam sanubari Manusia.

Sekian saja penulisan hari ini. Semoga bermanfaat.

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...