Ahad, Julai 24

KULIAH TASAUF SIRI 58

Buanglah rasa sombong di dalam hati kamu, walau sekecil manapun. Sebabnya tidak masuk Syurga orang yang ada kesombongan di dalam hatinya walau sebesar zarah (atom). Takbur dan sombong adalah milik Allah. Sesiapa yang memilikinya akan dilaknat oleh Allah. Hidup tidak berkat dan tidak mendapat rahmat dari Allah. Jika tidak bertaubat, kekal dalam neraka bersama iblis laknatullah.

Ilmu Tasauf berkait rapat dengan hati. Berkaitan dengan kesucian hati dan cara-cara membersihkannya. Selain itu, Tasauf juga membicarakan tentang mengenal penyakit2 hati seperti sombong, ujub, takbur, dengki, dan dosa2 batin yang lain.

Kita dituntut untuk menjauhi sifat2 tercela ini supaya hati kita tenang dalam mengingat Allah dan beribadah kepada-Nya. Sebagaimana Firman Allah dalam Surah as-Soffat ayat 84:


Maksudnya : Ketika ia mematuhi perintah Tuhannya dengan hati yang suci murni

Kita juga bakal menghadap Allah, Tuhan Sekalian Alam di Hari Akhirat nanti. Jika dengan manusia yang berpangkat tinggi pun kita begitu takut hendak jumpa jika pakaian kita kotor. Adakah kita rela membiarkan hati kita ini kotor dengan dosa2 semasa menghadap Tuhan kita?

 "Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun. Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera".  (Surah as-Syu`ara Ayat 88 dan 89)

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...