Ahad, Januari 16

KULIAH FEKAH SIRI 27

Kitab Al-Iman.
Kemenangan Islam pada seseorang itu bila dia kerap solat fardhu berjemaah. Rajin solat sunat Dhuha. Rajin solat sunat Tahajjud. Istiqamah mengamalkan Ma'thurat dan puasa sunat Isnin dan Khamis. Dan juga rajin membaca Al-Quran.
Jagalah solat secara berjemaah di masjid atau surau mukim kita. Syiar Islam dapat ditegakkan dalam masyarakat kita dari sudut ini. Apabila masyarakat non muslim melihat adanya pemuda-pemuda Islam yang berbondong-bondong ke Masjid setiap kali azan bergema. Juga melihat pakcik-pakcik dan anak-anak kecil yang dilatih untuk berjemaah. Dengan izin Allah, hidayah Allah menerangi masyarakat yang menjaga Syiar ini dan menusuk masuk ke hati-hati masyarakat non muslim.

Jagalah solat Dhuha kerana di dalamnya terkandung khazanah Allah Yang Maha Agung. Bakal menyerlahkan potensi manusia dan menarik rezeki yang melimpah ruah bagaikan besi berani! Mana mungkin Islam tak menang jika setiap umatnya memperhatikan ibadah sunat yang penuh kehebatan ini?

Rajinlah bertahajud. Pada hemat saya yang daif, solat tahajud boleh dikatakan penghulu segala solat sunat. Di mana Allah turun ke langit bumi (sesuai dengan sifat kebesaranNya yang tiada persamaan dengan mana-mana makhluk) dan mendengar rintihan doa para hambaNya yang solat malam. Setiap permintaan dimakbulkan, setiap dosa diampunkan dan setiap taubat diterimaNya. Jangan lepaskan saat sungguh indah ini wahai orang yang mengejar reda Allah!

Isiqamahlah dalam mengamalkan mathurat, wirid Rasulullah SAW yang terkenal kesahihannya dan sentiasa menjadi amalan Nabi SAW sehingga wafatnya.

Berpuasa sunat Isnin dan Khamis itu umpama perisai untuk jiwa kita daripada gasakan hawa nafsu sepanjang minggu tersebut. 

Rajin-rajinkan baca Al-Quran agar kalam Allah Yang Maha Suci ini menjadi hujah kepada kita di dunia, dalam kubur dan di hari Akhirat nanti.

Semoga kemenangan milik kita, orang Islam yang dimuliakan Tuhan Pencipta alam semesta. InsyaAllah.


Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...