Jumaat, Januari 14

KULIAH TAUHID SIRI 58

Kitab Risalah Tauhid.
Akidah adalah penentu seseorang itu diterima agama dan Imannya oleh Allah. Dan juga segala amal ibadah yang dikerjakannya. Selagi Tauhidnya tidak lengkap dan tidak sempurna, selagi itulah Iman seseorang itu cacat dan amal ibadahnya menjadi abu yang berterbangan.

Jangan sekali-kali menerima ideologi dan fahaman sesat buatan manusia seperti komunisme(menolak kewujudan Tuhan), kapitalisme(bertuhankan keuntungan mengabaikan keadilan), hedosnime(bertuhankan hiburan), pluralisme(agama sesat selain Islam pun diiktiraf sebagai kebenaran), animisme(bertuhankan tuhan yang berbilang-bilang) dan sebagainya.

Yakinlah keEsaan Allah dengan sebenar-benar yakin. Keyakinan yang paling kuat atau disebut sebagai beriman. Mengimani Allah berakar umbi di lubuk hati terdalam. Tidaklah hairan sirah Rasulullah SAW memulakan seruan dakwahnya dengan mengajak masyarakat Jahiliah supaya beriman kepada Allah Yang Maha Esa. Sehingga 13 tahun lamanya! Oleh itu hal iman atau akidah ini tak boleh dipandang enteng oleh masyarakat Islam pada zaman ini. Kukuhkan iman dan dibenihi dengan amal-amal soleh. Semoga dapat mengutip buah-buahnya di Alam Akhirat kelak. Amiin.

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...