Ahad, November 14

NOTA HATI

Hati yang ada dalam diri adalah hak milik Allah yang diberikan pada anda. Maka sentiasalah bersihkan hati dengan banyak beristighfar dan isikan dengan Zikrullah. Jangan biarkan hati itu dikotori dengan dosa-dosa besar dan maksiat. Jangan biarkan hati dimasuki Syaitan. Ingatlah! Hati itulah yang akan dibawa menghadapi Allah di Akhirat nanti.
Apa-apa yang ada pada kita tak kira nyawa, kenikmatan hidup, keamanan dan keselamatan, semuanya adalah hak milik Allah. Kita hanya pinjam saja dari DIA. Oleh itu, jagalah segala hak-hak Allah ini dengan sebaiknya. Iaitu dengan mengikut ajaran Islam sepenuhnya. Bukan ambil sebahagian ajaran yang sesuai dengan nafsu kita dan buang sebahagian ajaran yang tak sesuai. Alangkah durjananya sikap begini! Siapakah diri kita dalam menentukan perkara ini baik atau perkara itu buruk? Sedangkan ilmu yang telah diketahui sepanjang sejarah manusia hanya umpama setitik air di dalam sebuah lautan jika dibandingkan dengan Allah Yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana.

Antara hak milik Allah yang sangat berharga adalah hati. Sayangilah hati yang Allah pinjamkan kepada kita. Kerana hati itu umpama raja kepada badan kita. Buruk hati, maka buruklah seluruh tindak-tanduk kita. Apakah kita mahu menghadap Allah Taala dengan hati yang buruk? Adakah kita selesa dengan hati yang penuhi rasa takbur dan besar diri, prasangka, hasad dengki, tamak haloba, pendendam, dan pelbagai penyakit hati yang lain? Perbaharuilah Syahadah. Segerakanlah Taubat. Dan perbanyakkan memohon Ampun kepada Allah dan banyakkan Amal Soleh sebagai penghapus dosa-dosa kita.

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...