Sabtu, Disember 25

KULIAH FEKAH SIRI 18

Di akhir zaman ini ramai yang nampak membuat ketaatan kepada Allah. Tetapi sebenarnya bertambah jauh dari Allah s.w.t. [FEKAH ADAB]

Bismillahirahmanirahim.

Amal ketaatan memang mudah untuk dilaksanakan. Solat, bersedekah, pergi Haji, berpuasa, sesiapa pun boleh lakukan. Tetapi, adakah amal-amal tersebut dibuat berlandaskan Iman dan Ilmu? Tujuan kita bukan untuk menghukum orang lain tetapi untuk menilai diri sendiri, semoga amal ketaatan yang dizahirkan seiring dengan niat di dalam hati. Iaitu mengharapkan wajah Allah.
Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu kerana mengharapkan wajah Allah. Kami tidak mengharapkan balasan daripada kamu dan tidak ucapan terima kasih.   (Al-Insaan:ayat 9)
Seterusnya perbuatan itu mestilah berlandaskan ilmu. Bukan sekadar ikut-ikutan. Tengok orang lain pergi Haji, diapun pergi sama. Begitu juga dengan ibadah-ibadah lain. Mengikut tanpa mengetahui rukun-rukun dan syarat-syarat sahnya. Amal sedemikian juga tertolak kerana tidak menepati Syariat. Semoga ketaatan kita membuatkan kita makin dekat dengan Allah bukan sebaliknya.

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...