Isnin, Disember 27

KULIAH TASAUF SIRI 38

Dosa yang paling besar sekali iaitu tidak mengambil berat ilmu-ilmu agama, berpura-pura dalam agama, menceroboh Al-Quran dan Hadis, dan tidak mematuhi jadual Allah dan RasulNya. [Al-Hikmah]

Allah sudah menetapkan 'jadual aktiviti' untuk setiap hamba-Nya yang beriman.
Bila masa solatnya,
masa mengaji Al-Qurannya,
masa puasanya,
masa zakatnya,
masa hajinya,
masa berbuat baik dengan ibu bapanya,
masa berzikir dan bermunajat,
masa mencari rezeki dan untuk berisitirehat
Dan karena rahmat-Nya, Dia jadikan untukmu malam dan siang, supaya kamu beristirahat pada malam itu dan supaya kamu mencari sebahagian dari karunia-Nya (pada siang hari) dan agar kamu bersyukur kepada-Nya (Al-Qashash:73)


Apakah mereka tidak memperhatikan, bahwa sesungguhnya Kami telah menjadikan malam supaya mereka beristirahat padanya dan siang yang menerangi? Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman (Al-Naml:86)


masa bersama isteri dan anak-anak,
masa menghubungkan silaturahim dengan sahabat handai,
masa bersama golongan miskin,
dan pelbagai masa lagi.

Amatlah dangkal dan celaka bagi orang yang beralasan kononnya tiada masa untuk solat dek kesibukan bisnesnya, dan lain-lain alasan yang 'diciptakan' oleh bisikan musuh utama: Syaitanirojim dan hawa nafsu.


Selaklah lembaran Al-Quran, selaklah Hadis-hadis Nabi s.a.w. Agar pelbagai pengajaran yang maha hebat (bersumber daripada Yang Maha Agung) dapat digali dan dimanfaatkan oleh kita insyaAllah.

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...