Sabtu, Disember 25

KULIAH FEKAH SIRI 19

Berapa ramai orang yang kaya dan hidup senang tetapi kekayaan menjadikannya kufur dan sesat dari menjalankan perintah-perintah Allah s.w.t.                          [Bahrul Mazi Jilid 16]

Bismillahirahmanirahim.

Berhati-hatilah dalam menjalani kehidupan yang mewah. Kerana di dalamnya terkandung ujian kekufuran dan kesesatan. Kufur apabila enggan bersedekah di jalan Allah dan bertambah ego dengan harta kekayaan yang ada. Sesat apabila akal dan jiwa dipandu oleh kesesatan nafsu yang buas. Menggunakan harta untuk melakukan maksiat kepada Allah.

Pada masa yang sama, berusahalah untuk menjauhi kehidupan yang melarat (kefakiran). Kerana kefakiran mengundang kepada kekufuran jua. Menyalahkan takdir dan bersangka buruk terhadap Allah. Nasibnya dua kali rugi iaitu di dunia dan juga di akhirat kerana ketandusan iman yang tulus kepada Allah.

Oleh itu, pilihlah jalan yang sederhana. Tidak terlalu bermewah dan tidak terlalu melarat. Islam mengajar erti kesederhana sebagaimana yang ditunjukkan oleh Rasul yang mulia, Nabi Muhammad s.a.w. Berkat tunjuk ajarmu ya Rasulullah, kami dapat mengerti hidup yang sempurna di atas muka bumi ini. Semoga baginda dan ahli keluarganya sentiasa menerima Rahmat Allah Taala yang berpanjangan. Amin.

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...