Isnin, Disember 27

KULIAH FEKAH SIRI 22

Orang beriman yang beriktikaf dalam Masjid tidak sama dengan orang munafik yang berada di dalam Masjid. Bagaimana untuk mengenalinya? [Fathul Bari]
Salah satu tandanya, seorang Mukmin terus duduk dengan tenang di tempat solatnya sebaik Sang Imam memberi salam manakala seorang Munafik akan bangun dengan tergesa-gesa meninggalkan masjid kerana hati tak tenteram untuk berada di masjid lama-lama.

Tanda lain, orang Munafik tak mampu secara konsisten ke Masjid pada waktu Isyak dan Subuh sebagaimana Hadis Nabi s.a.w. yang membawa maksud:

"Seberat-berat sembahyang kepada orang munafik ialah solat Isyak dan Fajar (Subuh). Kalaulah mereka mengetahui kelebihan yang ada pada solat Isyak dan Fajar ini nescaya mereka akan datang (ke masjid) walaupun dengan merangkak. Sesungguhnya aku bercita-cita bahawa aku memerintah seseorang supaya memerintah manusia sembahyang dan menyuruhnya membawa orang mengerjakan solat kemudian aku pergi bersama beberapa orang lelaki membawa kayu-kayu api untuk pergi ke rumah-rumah orang yang tidak mengerjakan solat jemaah dan aku bakar rumah-rumah itu dengan api." 


Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...