Rabu, Disember 29

KULIAH TAUHID SIRI 48

Ramai hanya tahu menyebut Hidayah tapi berapa peringkat Hidayah ramai yang tidak tahu. Hidayah terbahagi kepada 4 tahap iaitu: 
1.Hidayah Al-Ilham.(Naluri) 
2.Hidayah Al-Hawas.(Pancaindera)
3.Hidayah Al-'Aql.(Akal)
4.Hidayah Ad-Din.(Agama)
[Hidayah Iman]

Hidayah tahap pertama ialah naluri ikhtiar hidup. Burung yang terbang mencari rezeki.. Lebah menghasilkan madu.. Labah-labah dengan sarangnya untuk menangkap mangsa.. Semuanya menerusi hidayah Allah ini.

Hidayah tahap kedua ialah nikmat pancaindera. ALLAH beri mata kepada makhluknya untuk melihat. Tidak teraba-raba untuk mengetahui benda di hadapan (peroleh hidayah/petunjuk daripada gelap kepada terang). ALLAH beri telinga untuk ia mendengar. Tidak tuli malah boleh 'menangkap' dan menilai informasi yang diucapkan oleh seseorang.

ALLAH beri kulit untuk menyentuh. Tahu mana panas mana sejuk. Mana tajam mana bundar. Mana bahaya mana selamat. Subhanallah... Seterusnya deria hidung untuk menghidu. Antaranya sebagai pembuka selera. Cuba bayangkan jika kita tak boleh membau? Tentu tak terjamah makanan. Atau makanan yang dijamah itu hanya sedikit saja kerana tak rasa apa-apa. Allahu Akbar. ALLAH telah menyediakan nikmat-nikmat yang begitu agung untuk kita supaya sentiasa selamat dan terurus dalam kehidupan. Betapa sayangnya Allah kepada kita. Alhamdulillah...

Hidayah tahap ketiga ialah akal. Agar dapat membezakan yang baik dari yang buruk. Dari yang lebih baik dari yang baik. Akal menilai amal mana yang terbaik dan hati yang berkuasa membuat pilihan.

Hidayah tahap keempat. Kuasa memilih terletak kepada si hati. Hati yang bersih akan cenderung kepada kesolehan. Hati yang kotor akan cenderung kepada kemaksiatan. Oleh itu, hidayah keempat memainkan peranan yang sangat penting atau vital dalam menentukan kondisi hati yang terbaik. Hidayah ini ialah Agama (petunjuk-petunjuk ALLAH yang disebut di dalam Al-Quran dan As-Sunnah). Kedua-dua petunjuk inilah yang berperanan membentuk hati menjadi 'hati yang sejahtera' yang mana akan menghadap ALLAH di Padang Mahsyar nanti. 

Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...